145067-mermaid

Skärmen är butikens självklara plattform för kommunikation

Att integrera skärmar som en del i detaljhandelns butikskommunikation har blivit en självklarhet. Mermaid är ett av Nordens största företag som specialiserar sig på skärmkommunikation. De hjälper detaljhandeln att hitta de rätta produkterna och utveckla en kommunikationsplattform som levererar en optimal dialog med kunden.

– Länge var både kunder och säljare osäkra på hur det här mediet skulle användas, berättar Stefan Osmund, vd på Mermaid. Därför har vi satsat stenhårt på att vara heltäckande i vår service. Genom att komma in tidigt i processen och bistå med en optimal utplacering av skärmarna får kunden ut det allra mesta av sin investering.
Mermaids utgångsläge är att varje butik kan delas in i åtta zoner som var och en skapar olika förutsättningar för en relevant dialog med kunden. Det bidrar till ett kommunikationsflöde som sträcker sig från att ge information om de varor kunden vill ha, till att via skärmar inspirera till ytterligare inköp.
   – Skärmkommunikation kan se väldigt olika ut. Det kan exempelvis handla om att man på ett klassiskt manér når ut med aktuella kampanjer. Men det kan också vara mindre skärmar för självservice eller en skärm där kunden tillsammans med en säljare ser över olika alternativ.

I dag är den största utvecklingen på området att e-handel och försäljning i butik går hand i hand.
   – Det möter vi upp med att leverera tjänster till detaljhandeln som gör det möjligt att enkelt synka marknadsföringen på skärmen med den som finns på webben.

En annan del av Mermaids verksamhet är skärmkommunikationen i olika slags transportmedel. I dessa fall involverar kommunikationen ofta infotainment där relevant passagerarinfo kombineras med reklaminslag.
   – Här kan det exempelvis handla om mindre skärmar på bussar och tåg. Det ställer särskilda krav på tekniken. Den måste tåla helt andra förhållanden än skärmarna i en butik, säger Stefan Osmund.

Oavsett om det är inom retail eller transport är skärmarnas kvalitet en helt annat än de som är anpassade för privat bruk. Mermaid ställer höga krav på teknikens motståndskraft och ett högt slitage eftersom skärmarna ofta står på större delen av dygnet.
   – Den tendens jag ser är att skärmar som kommunikationsmedel inte längre är en trend. De är en självklarhet, konstaterar Stefan. Varje verksamhet som vill marknadsföra sig på bästa möjliga sätt och med en optimal bredd vet att detta medium är viktigt.

2014-09-12
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies