174068 SB1

En bransch i stark förändring

Bilbranschen är i stark förändring och våra vanor kring bilköp har ändrats i och med internet. De stora hallarna med glänsande nya bilar kan snart vara ett minne blott. Vi träffar Dahn Sturesson på Strömbergs bil i Kalmar som varit i branschen 30 år och sett förändringarna.

På Strömbergs bil har man sedan 1973 sålt Citroën och i dag finns även det nyare märket Ssanyong från Syd Korea. De säljer ungefär 300 nya och begagnade bilar varje år, men det är på nybilssidan som Dahn ser att vårt köpebeteende ändrats. Förr kom kunderna in med en rad frågor om vilka finesser bilarna hade, men i dag är det lätt att hitta informationen på nätet innan man går in till bilhandlaren.


– När kunder kommer in i dag vet de redan vad de vill ha och det är bara ett testvarv med bilen som återstår. Det finns så mycket information och tester på nätet, så vi behöver inte förklara något om bilen. Kunden kommer bara för att se om den rätta känslan finns där också, säger han med ett leende.


När det gäller Citroën menar Dahn att det är känslan som lockar många kunder. Citroën har gjort sig kända som en familjär bil med finurliga och praktiska lösningar som gör bilarna speciella. 


– Vi har många kunder som blir vad vi kallar Citronister, de kommer ofta tillbaka. Många andra bilmärken är snabbt producerade och blir plastiga och tråkiga. Men en Citroën är mer att betrakta som en familjemedlem. 


Enligt Dahn kommer allt mer av nybilshandeln att skötas via internet direkt, och bilhandlarna kommer att få arbeta allt mer med service, begagnat och leasing. På hans företag satsar de på att bygga upp alla tre delarna för att få en helhet kring bilägandet.


174068 SB2


– Jag är säker på att nybilshallarna inom 10-20 år kommer att vara ett minne blott. Istället kommer bilarna att ställas ut på platser där det rör sig mycket människor - som i en galleria – där man får provsitta och känna nybilslukten. Kunderna söker inte upp bilhandlare i samma utsträckning och då måste branschen ta nya tag.


De begagnade bilarna kommer att säljas i nuvarande hallar, tror Dahn. I dag säljer Strömbergs bil ungefär 200 begagnade bilar per år, och där är vårt beteende lite annorlunda. Många är rädda att köpa en bil man inte vet något om på Blocket och man vill ha någon som har kontrollerat den och lämnar garantier.


– Vi satsar på att hitta den personliga nivån på affären för att ge ett mervärde. I och med att vi har försäljning, leasing och service i samma hus blir det en trygghet och det känns mer personligt. Det är där framtiden ligger, att måna om att kunderna ska känna en trygg kontakt med företaget och att de kan lita på oss. Det är så folk blir Citronister för livet!

Läs mer...

2017-09-19 11:15

175093 K1

Zonterapi för hela kroppen

Artikel Reflexologi är en djupgående och holistisk behandlingsmetod som utvecklats ur den klassiska zonterapin för fötterna. Intresset för behandlingen ökar och behovet av fler reflexologer är stort. Kairon Reflexologiskola...
175087 RS3

Rinkebyskolan - engagemang leder till framgång

Artikel I nära 50 år har Rinkebyskolan varit en viktig och levande mötesplats för barn och vuxna från hela världen. Nu som då arbetar man här med ett stort engagemang, mycket kärlek och självklar respekt för varandras...

Faktaruta

  • Strömbergs Bil i Kalmar AB
  • E-post
  • Hemsida
  • Facebook
  • Adress:
    Strömsbergsvägen 6
    39243 Kalmar
  • Telefon: 0480-25401
DSC_7374_webb_puff

Går mot strömmen

All vinst till välgörenhet – Godels unika affärsmodell skapar många frågetecken. 

Träning_puff_webb

Kom i form – vid en sten

Fem enkla övningar för en finare figur.

DriveNow_puff

Dela bil?

Carsharing är ett växande alternativ till egen bil.

Arkiv