124051.Bjurfors.bild1

Starkt varumärke växer sig större

Bjurfors har länge varit en dominerande aktör inom fastighetsbranschen i Göteborg och Malmö. Även om ställningen i Stockholm redan i dagsläget är stabil finns mycket kvar att göra för kontoret i huvudstaden. Nu genomgår det starka varumärket en spännande utveckling och företagets nytillträdde vd, Pontus Kopparberg, siktar på att göra Bjurfors till en av Stockholms största fastighetsförmedlingar.

Pontus Kopparberg tilltalas av starka varumärken, och det var också mycket därför som han tog sig an vd-posten på Bjurfors i december 2011. Här har han nu stora planer på en kommande expansion och att få den välkända mäklarfirman att växa sig större.

– I folks medvetande är Bjurfors en av Stockholms största mäklarfirmor och vi har ett gott anseende ute bland kunderna. Nu ska vi expandera och verkligen bli en av de största i regionen. I dag är vi drygt 60 mäklare vilket ska bli rejält fler under de närmaste åren. Vi kommer att etablera oss på orter som Täby och Huddinge där vi är givna aktörer men ännu inte finns, säger Pontus.

 

Pontus Kopparberg har alltid tyckt om att göra affärer. Och i likhet med företagets grundare, Ragnar Bjurfors, finns det ett uns entreprenör även i honom. Bjurfors var en av de första som satsade på den svenska stugmarknaden, styckade upp mark och sålde tomter. En verksamhet som senare skulle gå över i företagets nuvarande nisch.

– I dag är vi en storstadsmäklare som även finns på attraktiva semesterorter där storstadsborna tillbringar sin ledighet, till exempel Åre och Frankrike, säger Pontus.

 

Det som kännetecknar företaget är de lokala kontoren som specialiserar sig på just sin stad eller sitt område. Lokal förankring tillsammans med en bred expertis och förmåga att fånga upp flyttströmmar hör till Bjurfors specialiteter. Som vd för Stockholmskontoret vill Pontus Kopparberg förlänga säsongen.

– Vi har under de senaste åren sett att försäljningssäsongen jämnas ut och jag vill driva på den utvecklingen, säger Pontus och menar att januari eller juli mycket väl kan innebära högsta pris vid en villaförsäljning.

På samma sätt kan dagarna mellan jul och nyår vara en utmärkt period att sälja en enrummare på Södermalm tipsar Pontus. Enligt honom kan priserna på bostäder i Stockholm mycket väl stiga ytterligare.

– Köpkraften bland de som efterfrågar ägt boende är hög och vi har haft en inkomstförstärkning i dessa grupper som varit betydande. Det är utmärkta förutsättningar för högre priser. 

Slutligen menar Pontus att betydelsen av att ha en bra bankkontakt har ökat.

– Vårt samarbete med Nordea är en viktig komponent för att vi ska nå våra mål i Stockholm, avslutar han.

Läs mer...

2012-08-29 10:30

193001 KF7

Ett kök med ett stort och vilt hjärta

Artikel KingFisher i Mariestad är en modern och trendinkännande viltrestaurang med tentaklerna ut i världen. Smakerna är hämtade från det svenska, franska, italienska och amerikanska köket. Men även andra delar...
191031 LG1

Vi bygger ut Norden

Artikel Samhället har ett stort behov av utbyggd infrastruktur och nya boenden. Linccon Groups affärsidé vilar på att tänka nytt, annorlunda och större. Med spetskompetens inom järnväg, anläggning och bygg förenar...
naim 4

Superdeisgnern Naim Josefi

Skapar magi.

__MG_9672

Från förort till finrum

Bröderna Güven driver stans bästa krogar

Holknekt_webb3

Per Holknekt

Från brädan till scenen

Arkiv