176056 NO4

För mänskligare omsorg

Nova Omsorg vill fungera som ett mänskligare alternativ till börsnoterade storföretag inom omsorgsbranschen. Det får inte vara pengar som styr och människan måste få ta plats – både personal och kunder. Verksamheten har på några få år lyckats växa starkt och har en hållbarhet många andra saknar.

Vi träffar Stefan Högquist som är VD för Nova Omsorg och med entusiasm berättar han om verksamheten. Stefan arbetar hårt för frågor som rör mänsklighet och för att få Nova Omsorgs grundläggande värderingar att smitta av sig till andra i branschen.
Förutom sin roll som VD är han en flitig skribent som vill förmedla ett budskap om att omsorg handlar om inställning och nivån på omsorgen är starkt knuten till välmående kollegor. Tillstånd smittar, säger Stefan.


Nova Omsorg föddes ur en tanke om att det måste gå att göra saker och ting annorlunda, Stefan menar att om man gör som man alltid gjort så blir det som det alltid varit, och tillägger att det har ju inte varit så himla mycket att stoltsera med i hemtjänstbranschen genom åren. Den har fått stark kritik i media, främst för sin taskiga inställning till medarbetarna.


Stefans fru Helena arbetade vid tidpunkten för Novas embryo som verksamhetschef på ett annat företag och hon såg hur dåliga anställningsvillkor och ekonomisk press i budgeten fick människor att må väldigt dåligt. Tillsammans med Niclas Svanborg och Nina Kjellgren bestämde de sig för att satsa på ett eget alternativ där villkoren för de anställda skulle vara bra och alla som sökte deras tjänster skulle få ett värdigt bemötande. Här föddes också visionen, Sveriges bästa arbets- och omsorgsgivare.

– De första åren var tuffa. Vi behövde få kunder och hitta bra personal, men vi ville inte ge efter för taskiga villkor. Redan från början och så snart det var möjligt fokuserade vi på fast anställda medarbetare med månadslön. Alla anställda skulle få trygga anställningar och vi beslöt att teckna kollektivavtal redan några månader efter uppstarten.


Efterhand började flera kunder höra av sig och i oktober 2014 kunde de lämna det lilla kontoret på 32 m2 och flytta till större och bättre lokaler. Vid det laget hade de totalt 35 anställda som hade sökt sig bort från stora branschkollegor och som ville arbeta på samma linje som Nova Omsorg, med en mänskligare vardag. I de lokalerna satt de i drygt två år.

Arbetsmiljön är svår när det trångt och långt. Yta skapar ett lugn och en trivselfaktor, och det var en stor anledning till att som första och hittills enda hemtjänstföretag etablera oss i Hammarby Sjöstad, på 100 härliga kvadratmeter. Det har givit en kvalitet som ingen är i närheten av säger Stefan. Novas kundreferenser berättar gärna mer.

 

– När vi byggde det nya huvudkontoret i Kärrtorp med inflyttning den
1 april 2017, var det en investering som vi egentligen inte hade råd med, samtidigt hade vi inte råd att inte göra det. Lite moment 22. Vi valde själva att avstå lön under tre månader och det var det värt. Vi flyttade till 700 kvm och byggde om en gammal industritvättstuga till hemtjänstens ”Googlekontor” kan man säga.


– Förutom trygga villkor på arbetsplatsen satsar vi till exempel på fri massage för alla anställda 12 gånger per år, subventionerade telefoner och tjänstebilar.  Vårt yrke är fysiskt och psykiskt krävande så vi gör det vi kan för att ta hand om varandra.


Nova Omsorg ser omsorg på flera olika sätt och har lätt för att hitta en lösning som passar varje person. Vårt bemötande av kunden är det vi försöker vara ensamma om.
Vi åker exempelvis upp till sjukhuset och besöker den blivande kunden för att minska oron och frågorna som uppstår när man får hemtjänst.

– Det är just i de små detaljerna som det blir tydligt vilka som verkligen har ett mänskligt synsätt och vilka som inte har det.


Det är just mänskligheten i verksamheten som Stefan återkommer till flera gånger. Mänsklighet måste vara ett nyckelord i allt det man gör tillsammans och när det är genuint kommer det att märkas på engagemanget och detaljerna. På frågan om vad som driver honom och sina kollegor i ledningen svarar han utan omsvep:

– Det som driver oss är främst vår irritation på att det ser ut som det gör i äldreomsorgen och LSS idag. Vad händer med människan? Här blir alla sedda och den vinst vi eventuellt gör kommer aldrig bero på att vi sparat in på medarbetare utan tvärtom.


Nova Omsorg arbetar med hemtjänst och omsorg inom Äldreomsorg och LSS.
De har även nära samarbete med ett assistansföretag som använder Nova som stöd dygnet runt. Som en extra trygghet vet alla kunder och anhöriga att Nova Omsorg finns tillgängliga dygnet runt. Det har varit en framgångsfaktor.


– Vi har väldigt bra service och kund fokus och som ett kvitto på det har faktiskt ingen kund lämnat oss under de åren vi varit verksamma.

Var är Nova Omsorg om fem år?

 – Om fem år är vi 500 medarbetare och har 5 kontor och vi är fortfarande branschens bästa arbets- och omsorgsgivare.

2017-12-08
Dela artikel

Nova Omsorg AB


08-642 22 00

Fyrskeppsvägen 63
121 54 Johanneshov

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies