171114 RC0171114 RC171114 RC1

Personlig service ger ett tryckt verkstadsbesök

Ett besök hos bilverkstaden får de flesta att darra lite extra över hur det ska gå och vad det kommer att kosta. Hos RC Bil i Skellefteå har man därför tagit fasta på att ha en god kommunikation och kontinuerlig dialog med varje kund för att skapa en så stor trygghet som möjligt.

Bilägandet i Sverige ökar för varje år och det är många olika märken som rullar ute på landets vägar. Denna utveckling ställer allt högre krav på de personer som ska serva, laga och åtgärda alla fel på bilarna.


I Skellefteå driver Robert Carlsson företaget RC Bil – en av Autoexpertens nordligaste utposter. Här ser man till att alltid hålla sig uppdaterad på förändringar och ser till att utbilda sig kontinuerligt. Här ser Robert en stor fördel med att arbeta tillsammans med Autoexperten som ordnar med utbildningar.


– Jag har arbetat i motorbranschen i 35 år och jag vet att man aldrig blir helt fullärd. En bra mekaniker måste vara nyfiken och intresserad. Det kommer bara fler och fler bilar som bara blir krångligare och krångligare, säger han med ett leende på läpparna.


För att kunden ska känna sig så trygg som möjligt är Robert noga med att alla anställda ska ha bra kontakt med ägaren till den bil de för tillfället arbetar med. Så fort något oväntat dyker upp informeras kunden om vad som måste göras och vad det kommer att kosta.


Enligt Robert ska det inte behöva bli några oväntade överraskningar. På så sätt bygger man upp ett förtroende som lönar sig i längden. Skulle det visa sig att en åtgärd tar längre tid än beräknat, kan RC Bil erbjuda lånebilar så att ingen kund behöver missa något viktigt på grund av att bilen gått sönder.


– Sedan är det viktigt att kommunicera med kunden på ett bra sätt och säga vad som behöver göras nu och även på längre sikt. En del saker är mer akuta, annat kanske kan vänta till nästa service. Det finns ingen anledning att överreparera bilarna och byta saker i onödan. Vi vill att alla ska känna att de kan lita på oss, säger Robert.


171114 RC Itext


RC Bil har rullat på i drygt 15 år nu. Till en början drev Robert, som då hade 20 års erfarenhet av branschen, verksamheten hemifrån. Men ganska snart kunde han flytta till större lokaler och öppna upp för fler uppdrag.


– I dag arbetar vi med många olika bilmärken och hanterar allt från hjulinställningar till däckbyten och släcker tvåor som upptäckts på besiktningen. Man ser att det är lite säsongsbetonat också, på vintern fryser handtag sönder och på sommaren vill man ha bilen i ordning till semestern, summerar han RC Bil i dag.

Läs mer...

2017-03-01 10:45

183023 BD1

Stilsäkert – med Bentzer Design AB

Artikel Bentzer Design AB är en inredningsbyrå i Nacka, Stockholm, som vänder sig till både privatpersoner och företag som önskar renovera eller skapa en mer inspirerande och trivsam miljö. Vare sig det är hemma,...
182124 ÅH&T1

Destination Åsby Hem och Trädgård – ett besök med wow-känsla

Artikel För dig som vill skapa en lika skön miljö inomhus som i din trädgård kommer ett besök hos Åsby Hem och Trädgård i Halmstad uppfylla dina allra härligaste önskningar. Här samsas ett växtutbud som bara överträffas...
    DriveNow_puff

    Dela bil?

    Carsharing är ett växande alternativ till egen bil.

    Spår-bild

    Podcasten Spår

    Oskyldigt dömda måste kunna få upprättelse

    _Anette2

    Stockholms affärsänglar

    Investerar i unga, innovativa företag

    Arkiv