171114 RC0

Personlig service ger ett tryckt verkstadsbesök

Ett besök hos bilverkstaden får de flesta att darra lite extra över hur det ska gå och vad det kommer att kosta. Hos RC Bil i Skellefteå har man därför tagit fasta på att ha en god kommunikation och kontinuerlig dialog med varje kund för att skapa en så stor trygghet som möjligt.

Bilägandet i Sverige ökar för varje år och det är många olika märken som rullar ute på landets vägar. Denna utveckling ställer allt högre krav på de personer som ska serva, laga och åtgärda alla fel på bilarna.


I Skellefteå driver Robert Carlsson företaget RC Bil – en av Autoexpertens nordligaste utposter. Här ser man till att alltid hålla sig uppdaterad på förändringar och ser till att utbilda sig kontinuerligt. Här ser Robert en stor fördel med att arbeta tillsammans med Autoexperten som ordnar med utbildningar.


– Jag har arbetat i motorbranschen i 35 år och jag vet att man aldrig blir helt fullärd. En bra mekaniker måste vara nyfiken och intresserad. Det kommer bara fler och fler bilar som bara blir krångligare och krångligare, säger han med ett leende på läpparna.


För att kunden ska känna sig så trygg som möjligt är Robert noga med att alla anställda ska ha bra kontakt med ägaren till den bil de för tillfället arbetar med. Så fort något oväntat dyker upp informeras kunden om vad som måste göras och vad det kommer att kosta.


Enligt Robert ska det inte behöva bli några oväntade överraskningar. På så sätt bygger man upp ett förtroende som lönar sig i längden. Skulle det visa sig att en åtgärd tar längre tid än beräknat, kan RC Bil erbjuda lånebilar så att ingen kund behöver missa något viktigt på grund av att bilen gått sönder.


– Sedan är det viktigt att kommunicera med kunden på ett bra sätt och säga vad som behöver göras nu och även på längre sikt. En del saker är mer akuta, annat kanske kan vänta till nästa service. Det finns ingen anledning att överreparera bilarna och byta saker i onödan. Vi vill att alla ska känna att de kan lita på oss, säger Robert.


171114 RC Itext


RC Bil har rullat på i drygt 15 år nu. Till en början drev Robert, som då hade 20 års erfarenhet av branschen, verksamheten hemifrån. Men ganska snart kunde han flytta till större lokaler och öppna upp för fler uppdrag.


– I dag arbetar vi med många olika bilmärken och hanterar allt från hjulinställningar till däckbyten och släcker tvåor som upptäckts på besiktningen. Man ser att det är lite säsongsbetonat också, på vintern fryser handtag sönder och på sommaren vill man ha bilen i ordning till semestern, summerar han RC Bil i dag.

2017-03-01
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies