171114 RC0171114 RC171114 RC1

Personlig service ger ett tryckt verkstadsbesök

Ett besök hos bilverkstaden får de flesta att darra lite extra över hur det ska gå och vad det kommer att kosta. Hos RC Bil i Skellefteå har man därför tagit fasta på att ha en god kommunikation och kontinuerlig dialog med varje kund för att skapa en så stor trygghet som möjligt.

Bilägandet i Sverige ökar för varje år och det är många olika märken som rullar ute på landets vägar. Denna utveckling ställer allt högre krav på de personer som ska serva, laga och åtgärda alla fel på bilarna.


I Skellefteå driver Robert Carlsson företaget RC Bil – en av Autoexpertens nordligaste utposter. Här ser man till att alltid hålla sig uppdaterad på förändringar och ser till att utbilda sig kontinuerligt. Här ser Robert en stor fördel med att arbeta tillsammans med Autoexperten som ordnar med utbildningar.


– Jag har arbetat i motorbranschen i 35 år och jag vet att man aldrig blir helt fullärd. En bra mekaniker måste vara nyfiken och intresserad. Det kommer bara fler och fler bilar som bara blir krångligare och krångligare, säger han med ett leende på läpparna.


För att kunden ska känna sig så trygg som möjligt är Robert noga med att alla anställda ska ha bra kontakt med ägaren till den bil de för tillfället arbetar med. Så fort något oväntat dyker upp informeras kunden om vad som måste göras och vad det kommer att kosta.


Enligt Robert ska det inte behöva bli några oväntade överraskningar. På så sätt bygger man upp ett förtroende som lönar sig i längden. Skulle det visa sig att en åtgärd tar längre tid än beräknat, kan RC Bil erbjuda lånebilar så att ingen kund behöver missa något viktigt på grund av att bilen gått sönder.


– Sedan är det viktigt att kommunicera med kunden på ett bra sätt och säga vad som behöver göras nu och även på längre sikt. En del saker är mer akuta, annat kanske kan vänta till nästa service. Det finns ingen anledning att överreparera bilarna och byta saker i onödan. Vi vill att alla ska känna att de kan lita på oss, säger Robert.


171114 RC Itext


RC Bil har rullat på i drygt 15 år nu. Till en början drev Robert, som då hade 20 års erfarenhet av branschen, verksamheten hemifrån. Men ganska snart kunde han flytta till större lokaler och öppna upp för fler uppdrag.


– I dag arbetar vi med många olika bilmärken och hanterar allt från hjulinställningar till däckbyten och släcker tvåor som upptäckts på besiktningen. Man ser att det är lite säsongsbetonat också, på vintern fryser handtag sönder och på sommaren vill man ha bilen i ordning till semestern, summerar han RC Bil i dag.

Läs mer...

2017-03-01 10:45

172070 BIS3

Blommor som håller i längden

Artikel Den ljuva sommartiden står för dörren – bröllopens och de stora högtidernas årstid. Men vad vore en fest utan en vacker blomsterbukett? Hos Blomsterrabatten på Rålambsvägen i Stockholm finner du växter...
172083 TNG1

I Skånes trädgårdar sedan 1938

Artikel T. Nilssons Anläggnings AB är ett Helsingborgsföretag som sedan 80 år arbetat med anläggning och skötsel av trädgårdar och andra utemiljöer. Verksamheten kännetecknas av flexibilitet, bredd och en stark...

    Faktaruta

    DriveNow_puff

    Dela bil?

    Carsharing är ett växande alternativ till egen bil.

    DSC_7374_webb_puff

    Går mot strömmen

    All vinst till välgörenhet – Godels unika affärsmodell skapar många frågetecken. 

    Träning_puff_webb

    Kom i form – vid en sten

    Fem enkla övningar för en finare figur.

    Arkiv