Fårdala skola är en kommunal skola belägen mitt i Tyresös vackra natur. Här går knappt 300 barn från förskoleklass till årskurs sex.
– För mig är det viktigt med nära relationer till elever och vårdnadshavare och därför tilltalas jag av att vår skola är så liten, säger rektor Ulrika Mjørud.
Skolan är organiserad i storklasser där två ämneslärare delar på en årskurs. Att lärarna arbetar tillsammans har många fördelar, enligt Ulrika. Till exempel får eleverna tillgång till ämneslärare redan från årskurs ett och eftersom man undervisar och planerar tillsammans kan pedagogerna anpassa gruppindelning och metoder efter aktuella behov.
Fårdala skola arbetar enligt principen att alla barn, oavsett behov och eventuella diagnoser, ska inkluderas i klasserna.
– Alla elever vinner på att man fokuserar på tydlighet och struktur, försäkrar Ulrika.
Ett faktum som bygger på vedertagen forskning. Även klassrummen anpassas efter gruppens eller enskilda elevers behov. I vissa rum står bänkarna i traditionella rader medan andra är möblerade för att främja grupparbete.
Utöver ämneslärare arbetar på skolan även två speciallärare samt en specialpedagog. Men man satsar på utbildning av alla pedagoger.
– För närvarande har vi till exempel en grupp med lärare som tillsammans med elever med dyslexi lär sig använda hjälpmedel på Resurscentrum, samt att fritidspersonalen fortbildas i hur de kan strukturera sin verksamhet för att den ska vara tillgänglig för alla barn, oavsett behov, berättar Ulrika.
För att flytta lärandet utanför klassrummet, använder man sig exempelvis ofta av den intilliggande naturen.
– Eleverna har också fått räkna matte i lokala livsmedelsbutiker, ler Ulrika.
Något som fallit mycket väl ut vid utvärdering av eleverna lärande.
För att värdegrunden ska vara tillgänglig för eleverna är den konkret formulerad och arbetet med den sker både intensivt och löpande.
– Vår värdegrund handlar om hur vi tar hand om oss själva, varandra och vår skola, säger Ulrika.
För att hålla värdegrunden levande arbetar man bland annat med ett faddersystem där de äldre eleverna tar hand om de yngre. Man hjälper varandra i vardagen och arbetar tillsammans i särskilda projekt.
– I början av höstterminen byggde faddergruppen drakar tillsammans som de sedan provflög på Fårdaladagen, berättar Ulrika.
Skolan värdesätter samarbete med vårdnadshavare och arbetar därför ständigt för förbättrad kommunikation.
– Alla elever och föräldrar har rätt att veta hur det fungerar i skolan och hur de ligger till kunskapsmässigt, avslutar Ulrika.