142067W-angsullsForskola
142067W-angsullsForskola1
142067W-angsullsForskola
142067W-angsullsForskola1

Förskolan som väcker skriv- och läslusten

I kontakten med det skrivna språket utvecklar barnet det kreativa och vakna sinne som krävs för att klara sig genom livets olika skeden. Ängsulls förskola har tagit fasta på detta, samtidigt som personalen arbetar aktivt utifrån sin likabehandlingsplan för att betona allas lika värde.

Fem tusen lästimmar är receptet för att bli en bra läsare. Forskning visar nämligen att de barn som blivit lästa för i så många lästimmar upp till 14 års ålder utvecklar en livslång fallenhet för att tillgodogöra sig texter. Med det som grund har Ängsulls förskola i Gävle valt att satsa på läsning av litteratur. Det gör de i nära samarbete med både bibliotek och föräldrar.
    – Vi vill att det skrivna språket ska kännas självklart för våra barn, säger biträdande förskolechef Eva Levin.
Förskolan arbetar mycket med skriftspråket, som finns med naturligt i den dagliga verksamheten.


Inspirerande mötesplats
En viktig del i arbetet med att främja barnens uttrycksförmåga, är att skapa en inspirerande miljö. Förskolans lokaler är utformade enligt Reggio Emilia-pedagogiken, vilket innebär stora öppna ytor och ett gemensamt torg. Ängsulls förskola har många naturliga mötesplatser, bortom åldersbegränsningar och avdelningsgrupperingar.
Sedan har barnen givetvis en hemvist där de arbetar med att undersöka och utforska tillvaron.
   – Gärna med hjälp av naturmaterial och återvinningsmaterial, anpassat efter barnets ålder. Våra barn ska få en självklar relation till matematik, teknik och naturvetenskap, samt TAKK – Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.


Likabehandlingsplan som grundstomme
Precis som alla andra delar av verksamheten anpassas likabehandlingsarbetet efter barnens nivå. Det är en stor och aktiv del av Ängsulls förskolas dagliga arbete.
   – Barnen får i tidig ålder lära sig att reflektera över olika situationer och sina känslor.


Lärarna arbetar med figurer med olika ansiktsuttryck, för att även de yngsta barnen ska kunna uttrycka sig. Personalen är ytterst lyhörd och kommunicerar öppet med barnen. Inom ramarna för varje dagsinsats lämnas utrymme för reflektion.
   – I slutänden är det barnen som styr vår verksamhet på så vis att det är deras intressen som vägleder oss, avslutar Eva Levin. Utifrån våra observationer av barnen utformas förskolans mål och teman.

2014-11-21
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies