Dela artikel

Förskolor för en hållbar utveckling

Förskolorna Ellen Fries och Hanna Rydh i Hägersten har åtta respektive sex barngrupper som totalt består av 245 barn. Här arbetar man kontinuerligt med att fråga sig hur förskolans uppdrag ser ut, liksom att ständigt se vad som kan utvecklas.

Vi möter förskolechefen Marielouice Strömkvist på hennes kontor. Det har hunnit gå drygt ett år sedan hon började arbeta på förskolorna Ellen Fries och Hanna Rydh, och det intryck hon fick när hon mötte de nya medarbetarna på anställningsintervjun i juni i fjol stämmer fortfarande.
   – Vi har många duktiga pedagoger, med både ny och gammal utbildning som möter kraven från den nya skollagen och den reviderade läroplanen väl, säger hon.

Det systematiska kvalitetsarbetet i verksamheten, liksom hållbar utveckling med ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv, har varit delar som Marielouice Strömkvist valt att fokusera på sedan hon kom hit.
   – Hela läroplanen bygger faktiskt på hållbarhetsperspektivet. Det sociala perspektivet är kanske inte helt självklart, det handlar om demokrati, att ha en plats i gruppen och tro på sig själv som enskild individ, säger hon.

Att anta ett vetenskapligt perspektiv och utgå från forskning i arbetet är viktigt för Marielouice Strömkvist. Bland annat har förskolorna ett samarbete med Folkhälsoinstitutet. Även genom det här området löper hållbarhetsutvecklingens röda tråd.

Mat, konsumtion och fysisk aktivitet är ytterligare exempel på sådant som inkluderas i hållbarhetsperspektivet. Att se alla som individer är en självklarhet på Ellen Fries och Hanna Rydh. Alla barn har olika förutsättningar och behov. Och för att inte stagnera i utvecklingen ser man till att det kritiska tänkande är närvarande i arbetet.
   – Kritiskt är inte negativt. Därför måste vi reflektera och utvärdera, säger Marielouice Strömkvist.

2015-10-08