Alsalamskolan är en fristående skola vars namn betyder ”fred” på arabiska. Här går drygt 300 elever från förskoleklass till årskurs nio. Till skolan hör också en förskola med 106 barn fördelade på fem avdelningar, och för varje år som gått sedan skolan grundades år 2003 har man vuxit i popularitet med ett stigande söktryck som resultat.
– De första åren fick vi plats på 300 kvadratmeter. I dag driver vi verksamheten i betydligt större lokaler på 2 500 kvadratmeter, säger Hussein Aldaoudi, skolchef.
Trots önskemål från föräldrar i hela länet tar man inte emot elever som kommer längre bort ifrån än Örebro och Kumla.
– Vi tror inte att det är bra för barn att resa så långt varje dag, säger Hussein.
Trots att det på skolan talas tolv olika modersmål är 95 procent av eleverna födda i Sverige. Alla är muslimer. Hussein betonar att detta inte betyder att skolan är religiös eller arabisk. Alsalamskolan är en svensk skola med inriktning mot arabiska – både kultur och språk. Man arbetar enligt svensk läroplan och är organiserade precis som vilken annan skola som helst. ”Alsalam är en skola för alla”, påpekar Hussein.
– Hos oss går man för att lära sig svenska och för att få en svensk utbildning. Maten som serveras är halal, det finns utrymme för våra elever att be och utöva sin religion, men det betyder inte att skolan är religiös, förtydligar han.
Här läser elever både musik, religionskunskap och alla andra ämnen som ingår i den svenska läroplanen. Eleverna uppmuntras att tänka kritiskt, att samarbeta och att säga nej till grupptryck. Att de respekterar varandra, sina lärare och sin skola är en förutsättning för lärande och något man håller hårt på.
– Vi gör ofta utflykter och studiebesök, säger Hussein och berättar att man till exempel varje år åker till Stockholm för att besöka riksdagen.
Skolans värdegrund bygger på de tre begreppen kunskap, kärlek och fred.
– Att förmedla kunskap är skolans grundläggande uppdrag och vi arbetar hårt för att våra elever ska gå ut nian med alla möjligheter att lyckas i fortsatta studier och yrkesliv, säger Hussein.
Han berättar att så gott som alla elever från Alsalam lyckas på gymnasiet och bland tidigare elever finns både läkare, tandläkare, ingenjörer och lärare.
– Vi är mycket stolta över att våra elever klarar sig så bra. Det är ett kvitto på att vi inte bara lyckas med att förmedla traditionella ämneskunskaper utan också med vårt arbete att fostra demokratiska samhällsmedborgare som känner sig hemma i Sverige, säger Hussein.
Att alla elever är muslimer betyder inte att detsamma gäller lärare och övrig personal. Tvärtom arbetar man medvetet för att främja olikhet och vill att lärarna ska representera hur samhället utanför skolan ser ut och fungerar.
– Våra lärare är utmärkta förebilder för våra elever, säger Hussein som anser att bra och välutbildade lärare, näringsrik mat, en god arbetsmiljö och små klasser är förutsättningar för elevernas lärande.
– I våra klasser går det aldrig fler än 18 elever, berättar han.
Alsalamskolan drivs utan krav på vinst och allt eventuellt överskott går tillbaka in i verksamheten.
Att barnen är det viktigaste som finns och att de måste få kosta är ledord som man aldrig kompromissar med.
Alsalam räknas till en av Örebros bästa skolor. I våras hamnade man nionde på listan över skolor med högst meritpoäng i kommunen.
– Våra elever har tillgång till fyra språk. De har svenska, sitt modersmål, engelska och arabiska och kanske också något av de moderna språken, säger Hussein och betonar vilken enorm fördel en sådan kompetens är på framtidens arbetsmarknad.
– Tänk dig en ambassadör med sådana språkkunskaper, utbrister han leende.
Hussein brinner för integrationsfrågor och har tidigare arbetat som integrationsassistent i Malmö. Han deltar ofta i politiska debatter och sitter i expertpaneler där han ger sin syn på hur vi kan skapa ett mer enat samhälle där alla, oavsett bakgrund, har en självklar plats.
– Det största problemet som jag ser är att trots att man hela tiden talar om den svenska värdegrunden så är det ingen som kan förklara vad som ingår i den, säger Hussein.
Han saknar en tydlig formulering av de svenska värderingarna och undrar hur nyanlända ska kunna ta till sig och anpassa sig till ”det svenska” om ingen kan förklara för dem vad det är för något.
Denna ständiga strävan efter tydlighet och öppenhet präglar hur Hussein tillsammans med rektor och övrig ledning driver Alsalamskolan.
– Att skapa förutsättningar för insikt i vår skola med hjälp av tydligt formulerad verksamhetsberättelse, mål och visioner är avgörande för hur framgångsrika vi blir och hur väl våra elever lyckas, avslutar Hussein.