Dela artikel

Med specialistkunskaper på fartygsmotorer

Det kan vara svårt att föreställa sig att skitiga mekaniker vid en gigantisk motor på ett Viking Line-fartyg arbetar med en noggrannhet på hundradels millimeter. En kunskap som få besitter i dag, menar Valter Vennström som driver företaget Piston Service AB.

– För att bli en duktig mekaniker krävs en bra kunskap om hur det hela hänger ihop. Sedan är det en större noggrannhet än vad man tror för att få ut mer effekt av dagens motorer, förklarar Valter Vennström som vet vad han talar om efter många år i branschen.


Efter tre år på en finlandsfärja avancerade han från motorelev till att bli arbetsledare. Åter på land arbetade han senare för företag som liknar det han själv har drivit sedan 2006. Det som sker på insidan, i motorrummet är vad som gäller. Kunderna finns över hela Östersjön och består konsekvent av både mindre och större rederier. Det är långvariga relationer som Valter bygger sin verksamhet på, då fartygsmotorer behöver både service och underhåll med jämna intervaller.
– Förr var det fartygens besättning som skötte servicen. Men nedskärningarna på fartygen är bra för oss, för när båtarna har minimalt med besättning hinner de inte med allt, och då får vi jobb. Det som är tråkigt är att kunskap som tidigare fanns ombord på båtarna försvinner.

Det finns ingen skola eller utbildning i yrket, vilket kanske inte är konstigt i en så smal bransch som det är i Sverige, menar Valter.
– I stället gäller det att försöka få in fler folk i det här. Jag har kommit fram till att det bästa är att göra om erfarna bilmekaniker till att arbeta med fartyg. De vet hur det fungerar i en motor, de har strukturen klar för sig. Är de duktiga tar det ungefär några innan de blir användbara, förklarar han.


Fartygen har alltid lockat men också olikheten bland människorna ombord. Valter ser på fartygen som små miniatyrstäder, med många olika personligheter ombord.
– Människor kommer i regel bättre överrens på fartyg än i en stad. På land söker man sig oftare till likasinnade, men på ett fartyg kan du inte det och då finns det en större acceptans för att alla är olika.

Olikheter är charmigt bara du sköter jobbet, skrattar han insiktsfullt.


Utmaningen i yrket tycker han är att lösa problem som dyker upp, gärna om det är utöver det vanliga.
– Det är alltid kul att starta en motor efter ett stort arbete tillsammans och se att den går som den ska!

2014-04-11