Möjligheterna efter omregleringen av spelmarknaden
Den svenska spelmarknaden har varit attraktiv under hela 2010-talet. Spelandet är utbrett över landet, bland annat tack vare ett starkt mobilnät. Internet har gjort det möjligt för spelbolagen att nå ut till stora delar av befolkningen och man räknar med att 1 av 3 svenskar någon gång har spelat på nätet. Inför omregleringen fanns det en oro från både spelare och aktörer att utbudet skulle minska och att marknaden skulle tappa i både investering och intäkter. Men årsskiftet kom och gick och en närmare titt på marknaden visar på både tillväxt och nya förutsättningar, för att inte tala om nya utmaningar.
Omreglering för en tryggare marknad
Den nya spellagen handlade aldrig om att hämna marknaden. Statens spelmonopol var inte längre hållbart när majoriteten av allt spelande tog plats på internet utan statlig granskning. En omstrukturering blev en naturlig utveckling för att skapa en spelmarknad som både var vinstgivande och säker för spelarna. Detta har inneburit stora förändringar för spelbolagen, men också för spelarna.
För spelarna har de tydligaste ändringarna varit de som ämnar att skapa en säkrare och tryggare speltillvaro på nätet. Det finns ett nytt system genom vilket spelare ska uppge hur mycket det ska spela för och hur ofta, där de kan testa sina spelnivåer samt stänga av sig från allt spel. Det finns nya regler för marknadsföring och erbjudanden och det ställs större krav på spelbolagen gällande spelansvar.
För spelbolagen innebär förändringarna att de måste erhålla en godkänd licens från den nybildade myndigheten Spelinspektionen. Den här licensen är giltig i fem år och företagen måste följa de nya reglerna samt betala skatt. Licensen kan dras in om reglerna inte efterlevs. Spelbolaget får då inte tillåtelse att erbjuda sina tjänster i Sverige. De får inte marknadsföra sig och betaltjänster får inte erbjuda sina tjänster till olicensierade spelföretag.
Nya utmaningar
Den nya marknaden innebär flera saker för de som är verksamma inom spelbranschen. Spelbolagen behöver inte längre ha sina baser i länder och regioner som Malta eller Gibraltar, utan kan starta upp eller flytta verksamheterna till Sverige. Detta var ett av de drivande argumenten för att öppna marknaden. Det är nu möjligt för nya och innovativa spelbolag att startas upp i Sverige, vilka måste möta de nya utmaningarna med att nå ut till kunderna. Reglerna gällande erbjudanden och bonusar har blivit hårdare och begränsade till enstaka tillfällen, vilket sätter press på spelleverantörer och webbutvecklare att skapa plattformar och sajter som spelarna vill spela på.
För marknadsföringsbyråer och reklamkonsulter har det skapats nya förutsättningar. En av de nya reglerna i spellagen är att marknadsföringen ska vara måttfull. Det är ett uttryck som har skapat stor debatt eftersom det inte finns någon definition för vad måttfullt innebär. Trots spelbolagens åtgärder är civilministern Ardalan Shekarabi inte nöjd med utvecklingen och har hotat med att skärpa lagen för spelreklam.
Man räknar med att det kommer att göras tillägg och ändringar av den nya lagstiftningen. De första två åren kommer att ses som en anpassningsperiod och diskussionen om hur en hälsosam marknad ser ut har inte avslutats på grund av lagändringen. Den har istället fått en ny grund att stå på.
2019-03-22
Dela artikel