Från att tidigare ha varit två varumärken, Proteko Utbildning och Nordisk Designskola, bildades Nordiska Textilakademin 2017 med syfte att tydliggöra verksamheten samt erbjuda samtliga de yrkesutbildningar som efterfrågas av textil- och designbranschen. Minna Engström Heino är kreativ ledare och ansvarig för utbildningsutveckling, att skapa innehåll och att hålla varumärkesnivån rakt igenom hela kedjan som Nordiska Textilakademin utbildar i.
– Alltifrån idé och design, till produktion, inköp och sälj samt hållbarhet, säger Minna. Våra utbildningar ska vara tillgängliga, flexibla och individuella. Vi har ett otraditionellt och nytänkande sätt att se på utbildning.
De som utmärker akademin är det nära samarbete som skolan har med näringslivet.
Utbildningarna är förankrade i verkligheten, förklarar Minna. Eleverna arbetar ihop med välrenommerade företag i branschen på riktigt. Tommy Hilfiger, Gina Tricot, Seger, Scott, Nelly.com och Almedahls är några av de varumärken som samarbetar med akademin.
– Vi är ett snabbt spår om du vill ha en snabb väg in i ett fantastiskt yrkesliv, vi har utbildningarna, lärarna, kontakterna och nätverket. Nordiska Textilakademin önskar erbjuda kvalificerade yrkesutbildningar på alla idag tillgängliga plattformar som anpassas utifrån respektive studerande, säger Christian Lundell, VD för Nordiska Textilakademin. Akademin erbjuder YH-utbildningar inom textil, mode och funktion likväl som fristående utbildningar och distansutbildningar inom affärskunskap, design, grafisk design, Illustrator, materiallära, mode och sport samt hållbar utveckling inom textil. Yrkesutbildning, grundutbildning, fortbildning och påbyggnadsutbildning, oavsett om du är redan etablerad i branschen eller önskar öka på din kompetens. Idag ser det annorlunda ut vad gäller utbildning, fortbildning och yrkesliv. Framtiden kommer att kräva att du går fram och tillbaka mellan utbildning och arbete. Vi har tagit höjd för det. Vi vill vara redo för dig oavsett när i livet du är redo.
Vårt möte på akademin sker under ett tre dagar långt inspirationsprogram: NTA Masterclass 2018. En möjlighet för eleverna att möta affärsutvecklare och designers från några av världens mest framgångsrika varumärken. Det erbjuds workshops, föreläsningar och diskussioner om personliga karriärer, innovationer, samt utveckling av såväl produkter som varumärken.
Vi ska låta fyra av dessa aktörer med stark förankring inom mode och anknytning till Nordiska Textilakademin komma till tals efter att Minna avslutar med att sammanfatta visionen samt glädjen och passionen som genomsyrar verksamheten:
– Visionen är att utveckla det textila Sverige. Att vara en tydlig partner för studenter och näringsliv samt att skapa nya yrkesutbildningar – för de nya yrkena som kommer. Vi verkar i en passionerad bransch och vi är passionerade i att hjälpa både våra samarbetspartners och våra studenter att nå sina mål.
Ricardo Vestuti, designer Reebook/Futures:
– Jag älskar min tid med Minna och studenterna här på Nordiska Textilakademin. Jag har alltid varit intresserad av idrott och konstnärlig kreativitet och i mitt yrke får jag utlopp för båda. Passionen i att alltid tänka i banorna att skapa nya innovativa produkter. Eleverna har deltagit i föreläsningar och en workshop om sneakers. Vi har delat in oss i små grupper, testat nya idéer och teknologier, och sedan presenterat vad vi kommit fram till för varandra.
Ingela Karlsson, tidigare elev samt designer på Stronger:
– Utbildningen här är intensiv och gedigen. Det var väldigt många bitar som föll på plats vad gällde det fortsatta yrkeslivet. Familjekänslan och nätverkandet betydde oerhört mycket för mig personligen. Lika fantastiskt är det att Minna fortfarande har kontakt med oss fast det var sex år sedan jag gick ut skolan.
Thomas Bergbauer, vd Tommy Hilfiger:
– Jag är så glad att få vara här. Eleverna har så mycket kunskap och kompetens. Ett av våra första samarbeten var när eleverna på skolan skulle göra en remake av en av våra ”sko-ikoner”, storsäljaren Wedge. Det blev helt fantastiska resultat och sedan dess har vi ett mycket spännande samarbete. De här dagarna har jag gett eleverna lite insikt i hur ett stort företag fungerar och vi har haft utbyte av varandra i en mycket givande workshop.
Susanne Rehnström, tidigare elev och grundare av W29 Showroom i New York:
– Ett nätverk tar ofta väldigt lång tid att bygga upp själv. Det NTA erbjuder är jättevärdefullt.
Jag fick själv jobb på ett av de Boråsföretag som akademin samarbetade med under min studietid här. Sedan flyttade jag till New York där jag bott i tjugo år och driver ett företag som representerar svenska designers på den amerikanska marknaden. Bland annat hjälpte jag Rodebjer in på marknaden i USA mellan 2006-2012. Jag är här för att belysa skillnaden mellan att sälja i Sverige kontra i USA och jag vill också inspirera till hur man kan göra saker även på lite okonventionella sätt – min resa från Borås till New York.