Snabbare och enklare service med e-legitimation
E-legitimationen har blivit oumbärlig. Från att ha varit en säkerhetstjänst för att logga in på internetbanker har det blivit en verifieringsmetod. Den används allt oftare för att godkänna köp och logga in på webbsidor och plattformar som är knutna till användarens personnummer.
BankID är den största tjänsten för e-legitimation i Sverige. Andra exempel är Skatteverkets och Telias e-legitimationer, men de har inte en lika stor kundbas. BankID finns både mobilt, på fil och på kort. Det utfärdas i ett samarbete mellan landets största bankerna och möjliggör för snabbare köp och säkrare inloggning.
Förenklar vid betalning och registrering
E-legitimationen har förändrat sättet vi handlar och identifierar oss på. Istället för att skicka in kopior av körkort eller pass kan användare legitimera sig snabbt och enkelt på nätet. Det har nästintill helt tagit bort behovet av att skapa profiler och användarkonton. Tjänsten används för att logga in på plattformar som är anslutna till personnumret eller till e-butiker som hanterar personliga recept eller prenumerationer. Verifiering med hjälp av BankID har särskilt anammats av spelbranschen. Enligt lag måste allt spel registreras och registreringen kan numer ske automatiskt vid inloggning med BankID. De bästa nätcasinon utan registrering har samtidigt inte bara möjliggjort för spelande utan krav på inloggning med användarnamn och lösenord. Insättningar och uttag kan ske snabbare och säkerheten har ökat. Eftersom inga personuppgifter sparas någonstans finns det ingen risk för att de faller i fel händer.
BankID har också blivit en vanligare säkerhetsverifiering vid betalning på nätet. Det är ett sätt att godkänna betalningar via e-plånböcker och betaltjänster som Trustly och PayPal. Det kan också bli ett krav vid kortbetalning. EU:s skärpta säkerhetsregler för direktköp utan pinkoder kan innebära att verifiering med e-legitimation måste ske för att köpet ska godkännas.
Legitimering i den fysiska världen
E-legitimationer är inte bara en tjänst för internet. De användas i den fysiska världen istället för att uppvisa id-kort eller annan id-handling. Butiker som Synsam använder e-legitimation som verifiering när kunderna vill starta glasögonabonnemang eller dela upp betalningen. PostNord var ett av de första fraktföretagen som började använda BankID vid paketutlämning. Syftet var inte bara för att göra det enklare för personalen vid servicekontoren utan också för mottagaren. E-legitimeringen gör det möjligt för vänner och familjemedlemmar att hämta ut paket åt varandra. Nu har även DHL hoppat på trenden och kommer att acceptera BankID vid utlämningar. Legitimeringen kommer att ske genom appen Mina Paket, som är framtagen tillsammans med företaget Unifaun.
Nackdelarna med användningen
Som med all teknik uppstår det ibland problem och det händer att e-legitimationen inte är tillgänglig. I slutet av oktober var senaste gången som ett större driftstopp uppstod för BankID. Orsaken var ett internt systemfel. Problemet var åtgärdat på mindre än en timme men det hann ändå påverka flera användare. Tjänsten används ca. 11 miljoner gånger om dagen och 97 procent av svenskar mellan 21 och 50 år är anslutna. Om tjänsten ligger nere påverkar det ofantligt många kunder eftersom de varken kommer åt sina bankkonton eller kan identifiera sig och genomföra köp. För företagare innebär det att de inte kan sälja sina varor och tjänster.
E-legitimationen verkar däremot vara här för att stanna. Tjänsten har revolutionerat både handeln och hur vi använder internet och ju mer användningen ökar, desto säkrare och problemfri förväntas tjänsten bli
2019-11-20
Dela artikel