Dela artikel

Steget litet från utbildning till jobb

Plushögskolan finns på tolv orter över hela Sverige och arbetar med tre varumärken – teknikhögskolan, vårdyrkeshögskolan och affärshögskolan. Det är arbetsmarknadens behov som ligger till grund för de eftergymnasiala utbildningarna och med rätt kompetens ökar möjligheterna till jobb. Och Plushögskolan lyckas mycket väl. Exempelvis har drygt 95 procent av it-studenterna jobb ett halvår efter avslutad utbildning.

Rätt kompetens gynnar alla, det är både ledning och konsulter på Plushögskolan övertygade om. Därför har man till exempel ett nära samarbete med företag och organisationer som ger den kvalitetssäkring som kännetecknar Plushögskolans signum. Här har man inga fastanställda lärare utan satsar i stället på att hyra in konsulter. Detta ger en löpande möjlighet att matcha rätt person med rätt kurs. Konsulterna har en helt annan kontakt med arbetsmarknaden, något som gör att kunskaperna alltid är uppdaterade. I slutändan gynnar detta givetvis studenterna som får den kunskap som arbetsmarknaden kräver.
   – De som undervisar vet vad som händer och vad som är på väg att hända och kan implementera det på det vi behöver läsa. Det händer så mycket inom it och det är viktigt att hänga med, säger Eddie Lidfeldt, som läser systemutveckling mot Windows och molntjänster.

Flera av de studenter vi möter uppskattar att it-utbildningarna har ett fritt upplägg med få tentor. Här är det viktigare att förvärva kunskaper än att sitta av obligatorisk tid.

Ytterligare ett sätt att hålla sig uppdaterad med företagsbehoven och på så vis hålla utbildningar som håller måttet är en tät kontakt med arbetslivet. Samarbetet gör att utbildningarna kan ta en annan vändning om så krävs. Här är inget ristat i sten.

Plushögskolan etablerades inledningsvis i Göteborg och startades i Stockholm 2009. Här finns en rad it-utbildningar som ligger helt rätt i tiden, till exempel utbildning till kvalitetssäkrare och testare inom it.
   – Det är en väldigt het yrkesroll just nu. Man testar mjukvara och appar, helt enkelt. Allt som ska ut på marknaden behöver testas för att säkra att det inte uppstår buggar. När mina studenter har lärt sig det blir de väldigt eftertraktade på marknaden, säger Isak Gerrbo, som dels är utbildningsledare för den utbildningen, dels för utbildningen till Javautvecklare.

Eftersom alla utbildningar är yrkeshögskoleutbildningar får studenterna ta del av LIA (lärande i arbete) som kan beskrivas som praktik.
   – Studenterna som läser kvalitetssäkring och test är ute och tillämpar sina teoretiska kunskaper ute på företaget. Det är ett framgångsrikt koncept, man får arbetslivserfarenhet och är inte helt grön när man kommer ut. Studenterna går ett år på skolan och har tio veckor LIA. Javautvecklarna går två år och är ute på LIA i två perioder, säger Isak Gerrbo.

Studenterna söker själva upp företag att göra sina LIA på, vilket är en viktig del i utbildningen menar han.
   – Det är viktigt att lära sig att kommunicera på ett professionellt sätt. De flesta branscher ställer krav på det, förtydligar Isak Gerrbo.

Kajsa Nyström, som studerar till systemutvecklare mot Windows och molntjänster, menar att kontakten med företag var avgörande när hon valde skola och utbildning.
   – Det är viktigt att komma ut bland företagen så fort som möjligt, säger hon.

Lina Hejenstedt, som läser till Javautvecklare, har precis varit ute på sin första LIA.
   – Den var otroligt givande och gav enormt mycket. Just praktiken är en anledning till att jag också läser detta. På min utbildning har vi en fjärdedel praktiskt på företagen, säger hon.

Utbildningen i applikationsutveckling av .NET, en eftertraktad utbildning som bygger på arbete i C# och Windowsplattform, har samma upplägg som den i Javautveckling på två år och två LIA-omgångar.
   – Utbildningen ändras, liksom alla våra utbildningar, hela tiden med hur marknaden ser ut, säger Bushra Adabaniyan, som är utbildningsansvarig för applikationsutveckling av .NET och Java.

Alla utbildningar ger praktisk färdighet genom ett upplägg som varvar teori med labbar.
   – Det är ett hantverk att koda och det behöver vi göra hela tiden, säger Bushra Adabaniyan, som märker att alltfler företag och myndigheter har fått upp ögonen för skolans studenter.

Inom it-segmentet finns även nya kursen i utveckling av Business Intelligence, som ges på distans av webbutvecklaren Anna Wallén.

Steget från utbildning till arbetsliv ska vara så litet som möjligt, betonar skolans platschef Thimmie Englund. Därför har man bland annat en branschdag där företag möter studenterna och håller föreläsningar.
   – Vi är öppna för alla samarbeten. Vi vill ha så mycket verklighet i skolan och utbildningarna som möjligt, säger Thimmie Englund, som menar att skolans it-studenter är den bästa marknadsföringen och är stolt över studenternas framfart på arbetsmarknaden.

2015-10-21