Dela artikel

Trygghet, trivsel och studiero på Wallåkra

På Wallåkra förskola och skola arbetar pedagoger och skolledning tätt tillsammans med barnen och föräldrarna i en arbetsmiljö präglad av trygghet, lärande och – viktigast av allt – en stor portion glädje.

Byskolan ligger vackert beläget på landsbygden strax sydost om Helsingborg. Här välkomnas barn från förskoleåldern upp till årskurs sex. Verksamheten är liten jämfört med många andra, med sammanlagt cirka 140 barn – en storlek man är nöjd med. 


– Vi hinner se alla förskolebarn och elever. Vi kan allas namn och har genuin omsorg om varje barn och hur de mår. Den stämning som finns här vore inte möjlig om elevantalet vore det dubbla, säger rektor Jenny Hugosson och förklarar att man har ett uttalat mål om att ha ett snitt på 15 elever i varje klass. 


Skolans värdegrund – som kan sammanfattas med orden trygghet, trivsel och studiero – gynnas på många sätt av det mindre formatet. 


– Trygghet och lugn skapar förutsättningar för att lära och trivas. Också personalen uppskattar att få arbeta med mindre grupper, berättar hon. 


När Wallåkra förskola och skola öppnade 1992 var friskolor fortfarande ett ovanligt inslag på landsbygden, och att locka elever var till en början något av en utmaning.


– Vi hade tre elever från början. En av dem arbetar faktiskt här i dag, säger Jenny med ett leende. 


Hon började själv arbeta på skolan 1999 och tog över som rektor och ägare för två år sedan. Bredvid Jenny sitter biträdande rektor Carola Pålsson, som arbetat på skolan sedan starten. Även hon minns en tid när skolan var ett kontroversiellt inslag i bygden.


– Många var skeptiska till en början. Men i dag ser det annorlunda ut. 


På Wallåkra är man mån om att bevara den goda arbetsmiljö som råder. Undervisningen sker till stor del i mindre grupper, uppdelade efter elevernas kunskaper och behov – snarare än deras ålder. Man har också ett välfungerande samarbete mellan förskolan och skolan. Arbetet över åldersgränserna fungerar bra, menar Jenny och Carola.


– Barnen har stor glädje av att lära tillsammans och av varandra. Det blir naturligt för dem tidigt att alla har olika kunskaper och färdigheter, säger Jenny. 


Carola nickar och fyller i:

– På skolan är man för att lära. Vi vill skapa en skola där alla vågar fråga, lära och utvecklas, säger hon.  


Samtidigt som man arbetar flexibelt efter varje elevs förutsättningar, ser man på Wallåkra förskola och skola också vikten av att fokusera på gruppen. 


– Ett av våra viktigaste uppdrag är att forma goda samhällsmedborgare, människor som kan fungera tillsammans med andra i ett demokratiskt samhälle. 

2016-12-09