På Enterprise Magazine har vi tagit fram 25 färdiga hooks som du gärna får använda direkt i din egen kommunikation, i sociala medier, nyhetsbrev, på webbplatsen eller i butiken. Anpassa orden till din bransch och lägg till din egen ton. Strukturen fungerar oavsett om du driver café, salong, butik eller tjänsteföretag.

25 Hooks för små B2C-företag i Sverige

Vill du få fler kunder att stanna upp? Här är 25 hooks från Enterprise Magazine – klara att kopiera, använda och anpassa för just ditt B2C-företag.

Som småföretagare i B2C behöver du inte jaga fler kanaler för att nå fram. Det viktiga är hur du inleder dialogen med kunden. En bra hook är den mening som gör att någon stannar upp för att de känner igen sig i det du säger.

På Enterprise Magazine har vi tagit fram 25 färdiga hooks som du gärna får använda direkt i din egen kommunikation, i sociala medier, nyhetsbrev, på webbplatsen eller i butiken. Anpassa orden till din bransch och lägg till din egen ton. Strukturen fungerar oavsett om du driver café, salong, butik eller tjänsteföretag. 

Vill du ha stöd på vägen?
Vi hjälper dig att komma igång. 

1. Instant Connection Hooks

Hooks som skapar igenkänning direkt – kundens vardag, känslor och irritationer.

  1. Har du också tröttnat på att betala för saker som inte håller vad de lovar?

  2. Har du någon gång tänkt: “Det här borde gå att göra mycket enklare”?

  3. Känner du igen känslan av att alltid sätta andra först och dig själv sist?

  4. Är du trött på att välja mellan billigt och bra – och vill ha både och?

  5. Har du länge tänkt att du borde ta tag i det här, men aldrig haft tid?

  6. Känner du att du förtjänar lite mer omtanke i din vardag?

2. Lightbulb / Insight Hooks

Hooks som ger kunden en liten insikt, en aha-känsla eller ett nytt perspektiv.

  1. Trött på snabbfixar som inte håller? Här är ett alternativ som är gjort för att hålla.

  2. Vill du ha en lösning som fungerar i verkligheten, inte bara på papper?

  3. Vill du veta exakt vad du får – utan små texter och överraskningar i efterhand?

  4. Vill du göra ett val idag som du fortfarande är nöjd med om ett år?

  5. Letar du efter något som inte bara ser bra ut – utan fungerar i praktiken?

3. Problem / Pain Point Hooks

Hooks som sätter ord på det som stör kunden – och visar att du förstår problemet.

  1. Trött på lösningar som lovar mycket men håller lite?

  2. Letar du efter något som både är prisvärt och känns genomtänkt på riktigt?

  3. Vill du lägga mindre tid på krångel och mer tid på det du faktiskt bryr dig om?

  4. Önskar du att service kändes mer personlig och mindre som ett ärendenummer?

  5. Letar du efter något som faktiskt är anpassat efter ditt liv, inte tvärtom?

  6. Vill du lägga pengar på sådant du verkligen använder – inte sådant som bara blir liggande?

4. Desire / Aspiration Hooks

Hooks som väcker en önskan om något enklare, bättre eller mer omtänksamt i vardagen.

  1. Letar du efter ett enklare sätt att få vardagen att fungera lite smidigare?

  2. Vill du unna dig något som känns bra – utan att få dåligt samvete efteråt?

  3. Drömmer du om en vardag som är lite lugnare, lite enklare och lite mer din?

  4. Önskar du att någon bara tog hand om det – utan att du behöver tänka på allt själv?

  5. Letar du efter något som gör din vardag lättare från första dagen?


5. Trust & Value Hooks

Hooks som bygger förtroende genom kvalitet, transparens och hållbara val.

  1. Vill du stödja lokala företag men ändå få samma nivå som de stora kedjorna?

  2. Längtar du efter kvalitet som faktiskt märks när du använder den?

  3. Vill du göra ett mer hållbart val, utan att behöva kompromissa med känslan?



👉 Läs mer om hur hooks fungerar och varför de är viktiga för din kommunikation.

👉 Läs mer om tips för att växa på sociala medier.

2025-12-02
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.