679e3625-58e6-45be-8bc0-cf175f6824fb
3-5 min lästid

Livsmedelsbranschen: stabilare priser men hårdare krav på hållbarhet

Efter rekordhög livsmedelsinflation under 2022/23 ser 2025 en stabilisering av priserna. Samtidigt växer trycket på hållbara lösningar, där små företag spelar en avgörande roll. Enterprise Magazine, som arbetar nära med många aktörer i den svenska livsmedelsbranschen, ser tydligt hur utvecklingen påverkar både producenter och konsumenter.

Den svenska kronans förstärkning gör importer billigare och har lett till något lägre priser på bland annat frukt och grönsaker. För konsumenterna innebär det en viss lättnad, och för småföretag i livsmedelsförädling ger det bättre möjligheter att planera sina inköp. Men marginalerna är fortfarande små – många restauranger har under de senaste åren kämpat med höga råvaru- och energipriser, vilket i flera fall lett till konkurser.

Trots den senaste prisstabiliteten fortsätter många företag i livsmedels- och restaurangbranschen att arbeta med mycket begränsade marginaler. Inflationen och de höga energipriserna från tidigare år har satt djupa spår.

Små producenter driver innovation inom hållbara förpackningar

Samtidigt driver branschen på förnyelse. Flera små producenter utvecklar hållbara förpackningar och processer, ofta med stöd av tävlingar och innovationsprogram.

Ett uppmärksammat exempel är ett svenskt startup som tagit fram ätbara biobaserade material inspirerade av krabbskal, som kan ersätta plast och bidra till minskat matsvinn.

Lokala och ekologiska livsmedel allt mer efterfrågade

Trenden mot lokala och ekologiska produkter är fortsatt stark, och många småföretag använder klimatsmarta lösningar som konkurrensfördel.

Men två av tre småföretag upplever att de nya hållbarhetskraven innebär en tung administrativ börda, eftersom regelverken ofta är utformade för större bolag. Här efterlyser företagarna förenklingar – så att miljöarbetet blir både praktiskt och ekonomiskt genomförbart även för mindre aktörer.

👉 Vill du veta mer? Läs även om hantverksbranschen

Källor: SVT, Företagarna
 
Enterprise Magazine


2025-11-25
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.