182076 KK3
182076 KK1
182076 KK3
182076 KK1

Länken mellan arbetsgivare och arbetssökande

Karriärkonsulten arbetar med att hjälpa arbetssökande ut i arbetslivet. De passionerade handledarna har en nära relation till arbetsgivare som de agerar rekryterare för – kostnadsfritt.

Karriärkonsulten grundades 2010 av Camilla Hermelin. Till en början var tanken att hon skulle driva företaget på egen hand. Dock började verksamheten snart att växa och i dag har hon sju anställda med kontor i Sollentuna och Jakobsberg. Karriärkonsulten arbetar på uppdrag av offentliga uppdragsgivare, bland andra Sollentuna kommun och den i dag största uppdragsgivaren Arbetsförmedlingen, som skickar arbetssökande till dem. Uppdraget består i att hjälpa arbetssökande att klara av sin egen försörjning. Detta kan ibland innebära att hitta en lämplig utbildning, men oftast rör det sig om att få ut den arbetssökande i arbetslivet. 


– Arbetsmarknaden har förändrats ordentligt. Idag finns det ett stort kompetensgap mellan det som arbetsgivare söker och det som arbetstagare som står långt ifrån arbetsmarknaden kan erbjuda, säger Camilla.


Det är många olika sorters arbetssökande som kommer till Karriärkonsulten – allt från tonåringen som hoppat av gymnasiet till den syriske byggingenjören som bara behöver få en möjlighet att visa vad han kan. Det alla har gemensamt är att de varit arbetssökande en längre tid.


182076 KK2


Det första Karriärkonsulten gör är att kartlägga vad personen kan erbjuda arbetsmarknaden. Då ser man hur matchningsbar personen är och gör upp en plan baserat på det. Vissa personer är inte matchningsbara på en gång. Det kan bero på att de har fysiska eller psykiska hinder, inte kan språket eller att de helt enkelt inte kan sälja in sig till arbetsgivare. Dessa tilldelas en handledare som de träffar en gång i veckan. Andra är väldigt matchningsbara och kommer då till Karriärkonsulten för att matchas. Veckan därpå har Karriärkonsulten ordnat intervjuer åt dem hos ett antal arbetsgivare. Veckan därefter har de ett eller flera jobberbjudanden. De kan då ha varit arbetssökande i flera månader.


– Det finns hur mycket folk som helst därute som är arbetsredo, men inte vet hur de ska göra för att söka jobb, säger Camilla.


Karriärkonsulten får betalt per arbetssökande de tar emot, och arvodet blir större om de arbetssökande får jobb som de sedan behåller i minst fyra månader. Arvodet baseras alltså på kvalitet snarare än kvantitet.


– Det är viktigt att det blir en bra matchning, att vi inte bara skickar ut arbetssökande i vilket arbete som helst, säger Camilla.


Karriärkonsulten fungerar lite som en tolk mellan byråkratin hos Arbetsförmedlingen, arbetssökande som inte vet hur de ska söka jobb och arbetsgivarna, som vill fylla en position så fort som möjligt. I och med att Karriärkonsulten får betalt av Arbetsförmedlingen fungerar de lite som en kostnadsfri rekryteringstjänst för företag i alla sorters branscher. De har dagligen kontakt med företag i allt från restaurangbranschen till byggbranschen och allt däremellan. Får de kontakt med ett nytt företag tar de fram en profil som baseras på vad företaget är ute efter gällande kompetens, erfarenhet och personlighet. Sedan kan Karriärkonsulten gå in i sitt system, där det finns hundratals arbetssökande, och hitta kandidater.


182076 KK4


– Ofta kan vi leverera CV samma dag. Det är snabba puckar. Det är det arbetsgivare vill ha, säger Camilla. 


Karriärkonsulten verkar i en hårt konkurrensutsatt bransch. Coachföretagen är beroende av att få uppdrag från Arbetsförmedlingen och de som inte hittar jobb åt sina arbetssökande blir inte långvariga. Camilla tycker att det är bra att det är så, dels för att det är skattepengar som används, men också för att hon vet hur viktiga företag som hennes är för de arbetssökande. 


Karriärkonsulten har många faktorer som talar till deras fördel. Deras kontaktnät innehåller arbetsgivare i de flesta branscher, de har välutvecklade processer och de har snabba ledtider. Camilla tror dock att nyckelfaktorn till att företaget fortsätter växa och utvecklas är personalens engagemang.


– Man kan administrera och rapportera ihjäl sig, men det viktigaste att man vill hjälpa en annan människa komma framåt. Det är det som gör skillnad. Vi brinner verkligen för det vi gör, säger hon.

2018-03-22
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies