184091 A1

Ny generation förändrar rekryteringsbranschen

Den traditionella arbetsförmedlaren jobbar enligt principen att man utlyser ett jobb och sedan väntar på att den rätta kandidaten ska dyka upp. Adsup gör tvärtom – de låter jobbet dyka upp hos den rätta kandidaten.

Det går att argumentera för att det är både arbetsbrist och kompetensbrist på den svenska arbetsmarknaden. Arbetslöshet finns för att det inte finns jobb – likväl som det finns lediga jobb för att det saknas kompetens. Många stannar på arbetsplatser där de inte riktigt trivs eller utvecklas, av rädsla för att stå arbetslösa. 


Rekryteringstjänsteföretaget Adsup med Andreas Rudholm och Christopher Skagen i spetsen tror på en rörligare arbetsmarknad och hjälper svenska företagare att rekrytera effektivare genom att matcha rätt kandidat till rätt tjänst via sociala medier. 


– Vi jobbar med en smartare form av rekrytering där vi riktar annonser på sociala medier för att nå exakt den kompetens som våra uppdragsgivare behöver, säger Andreas. 


Flera års erfarenhet av kommunikationslösningar från olika typer av medier har landat i en väl fungerande formel som resulterar i att de bästa och mest önskvärda personerna nås, samt att annonserande företag stärker sitt varumärke gentemot målgruppen och ges möjlighet att kommunicera både sin verksamhet och företagskultur. 


– Det är ju ofta så att oavsett vilken tjänst som behövs tillsättas sitter den mest lämpade personen troligen redan på en annan tjänst idag och är inte aktiv på jobbsökarmarknaden, säger Christopher. För att nå de här personerna behöver du som arbetsgivare söka upp dina kandidater och inte tvärtom. Vi arbetar med en uppsökande rekrytering genom att ringa in relevant målgrupp och via sociala medier rikta rekryteringstjänsten till rätt personer. 


Som kund presenterar du en kravprofil för tjänsten till Adsup som sedan startar sin process med grafisk utformning av annonsen, målgruppsanalys, annonsering samt statistikrapport. 


– Vi hjälper idag företag och organisationer inom dem flesta branscher och ser en kraftigt ökad efterfrågan av vår tjänst vilket till stor del hänger ihop med att vi löser dem svåraste rekryteringarna åt våra kunder på ett effektivt sätt. Vi ser också att många arbetsgivare missar möjligheten av att synas via sin rekrytering. Att rekrytera personal är ju ett sätt att exponera sin verksamhet och vi ser till att vi förmedlar både uppdraget, samt kulturen och stämningen inom bolaget, förklarar Andreas. 


Adsup menar att en del av grundproblematiken på den svenska arbetsmarknaden är att en stor majoritet av de anställda inte känner sig engagerade på jobbet. En lösning på den problematiken är att öka rörligheten – är du inte engagerad på ditt jobb så passar du troligen bättre någon annanstans och någon annan kan göra ditt jobb med större engagemang och framgång. Genom en tydligare och mer träffsäker rekryteringsprocess så kan vi öka rörligheten och engagemanget på Sveriges arbetsplatser. 


– Det som engagerar oss på Adsup är att få fler människor att hitta sina drömjobb och likaså hjälpa företagen att hitta engagerade och kompetenta medarbetare. Då kan vi vara en del av lösningen.

2018-08-13
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies