Det är liv och rörelse på kontoret längs Karlavägen, då vi träffar Beatrice Brettmar, Digital Content Specialist och Petra Brohäll, Kommunikations och affärsområdeschef för Studentum och AllaStudier. Siterna är en del av utbildningsjätten EMG - Educations Media Group AB.
– Studentum skapades 2001, av tre killar som var trötta på att bläddra i kurskataloger, och som på ett enklare sätt ville ha överblick över olika eftergymnasiala utbildningar i Sverige och utomlands. Sedan dess har Studentum blivit en av Nordens största utbildningssiter. 2016 förvärvades Metros utbildningssite AllaStudier.se och idag har dessa två siteren miljon studiesugna besökare i månaden! berättar Petra och Beatrice fortsätter:
– Vår gemensamma vision är att alla ska hitta rätt utbildning. Man kan hitta och jämföra utbildningar från alla segment; universitet, högskola, folkhögskola, komvux, yrkeshögskola samt yrkes- och distansutbildningar. Det kan vara svårt att veta vad man vill göra efter gymnasiet, och förhoppningsvis hjälper vi människor till ett informerat val.
Studentum och AllaStudiers fokus ligger bland annat på att ge utbildningsintresserade tips, fakta och information som rör studier. Man kan till exempel se löneläge och göra utbildningstester. Många blir överraskade över att möjligheterna till vidare studier är så många! Intresset för distansutbildningar har ökat markant, liksom intresset för YH -utbildningar. YH-utbildningarna är ett bra komplement till akademiska studier som kanske inte passar alla. Dessutom får 9 av 10 jobb efter sin YH-examen och en tredjedel får jobb genom sin praktikplats.
Studentum.se och AllaStudier.se jobbar aktivt för att skolor och potentiella studenter kan mötas på mässor runt om i landet, särskilt YH-mässorna har högt tryck. De besöker Stockholm, Göteborg, Malmö och nytt för nästa år blir också Umeå.
– Vår senaste satsning är informationsdelen om alternativt urval. En del universitet och högskolor använder sig av en tredje urvalsgrupp som kallas alternativt urval. De vanligaste urvalsgrupperna är betyg och högskoleprov, men universitet och högskolor kan använda upp till en tredjedel av platserna på en utbildning till alternativt urval. På så sättfinns en möjlighet att komma in på en utbildning med höga antagningspoäng, som läkare eller psykolog. Universiteten och högskolorna bestämmer själva vilka kriterier de vill använda, som till exempel intervju, yrkeserfarenhet eller antagningsprov. Många utbildningar har idag problem med avhopp, och det har visat sig att risken minskar avsevärt med studenter som tas in via det alternativa urvalet. Det borde fler skolor ta fasta på! säger Beatrice.
– Vi har sett att en del skolor inte är så tydliga i kommunikationen med potentiella studenter, vilket kan ge just avhopp. De vet kanske inte hur de ska marknadsföra sig och har mindre användarvänliga webbsidor som inte når ut med det budskap som de vill förmedla. Man behöver helt enkelt vara starkare på webben för att nå ut idag - och vi kan hjälpa dem med rätt digital kompetens. Vi vet till exempel hur potentiella studenter tänker, hur trenderna ser ut som rör målgruppen, men också hur skolorna kan kompetensutveckla personal som jobbar med marknadsföring. Vi är gärna skolornas länk till den blivande studenten, genom att skapa en digital kommunikation som är transparent, och som motsvarar studentens förväntningar. Vi kan hjälpa skolorna att nå ut och vara en komplett marknadsföringskanal, säger Petra.