Till begravningsbyrån vänder vi oss när livet är som tyngst. En älskad anhörig har gått bort – en far aldrig mer kommer hem; en dotter som har ryckts bort för tidigt; en mormor som aldrig mer går att nå. Vi lämnas kvar och står ensamma med sorgen och alla våra tankar.
I dessa ögonblick kan det vara svårt att ta in att ett dödsfall också innebär en rad olika praktiska ting att hålla koll på. Det är mycket som ska ordnas, mer än vad vi kanske kan föreställa oss. Därför behöver vi hjälp och stöd.
Ett fint och personligt avsked
Elisabeth Andersson och Johanna Sirén på Anderssons begravningsbyrå i Örebro vet det här bättre än de flesta. I tretton år har Elisabeth drivit företaget och genom åren har byrån hjälpt otaliga örebroare med att bearbeta sorgen och få ett fint personligt avsked.
De vet vad människor i sorg behöver, kanske mest av allt en känsla av att någon finns där och lyssnar och stöttar.
- Människor kommer till oss i sorg, chock och saknad då är vårt viktigaste jobb att lyssna in och möta dem i det, förklarar Elisabeth.
Vad vill anhöriga, vad ville den avlidna? Det är vad det handlar om. I stort och smått försöker vi göra precis som personerna som kommer till oss vill. Det händer till exempel att de önskar speciella kläder eller saker som ska följa med i kistan, blommor från en specifik butik eftersom den döda alltid handlade där. Självklart löser vi sånt!
Du får stöd hela vägen
Det här är förstås viktigt, för om det ska vara möjligt att lägga en begravning i någons händer krävs tillit. Men lika viktigt är att få den hjälp man behöver, från dödsfallet och så länge som man vill och önskar.
Det vanliga är att människor tar kontakt direkt efter ett dödsfall, förklarar Elisabeth. Byrån ombesörjer då transporten till bårhuset och är sedan med och stöttar och vägleder de sörjande genom alla de beslut som måste fattas.
Mötet med de avlidna är viktigt, att hälsa på den avlidne och tala om vad/vem man är känns betydelsefullt, det är ju någons mamma, Pappa , Mormor Morfar, Farmor, Farfar bror, syster, Vän det får man aldrig glömma.
Ja, vi är med hela vägen. Vi hämtar och transporterar, vi planerar och kistlägger, vi är med på begravningen och ser till att den blir som anhöriga önskar, vi ställer i ordning blommor och dekorationer, ceremonikort och allt annat praktiskt.
“Det handlar om minnena och hjärtat – inte vilken kista man väljer!”
Målet är alltid att begravningen ska bli som de sörjande önskar och att ceremonin speglar den avlidna på ett sätt som passar honom eller henne. Det låter kanske som en självklarhet, men det är tyvärr inte alltid så. Elisabeth vill inte att mötet skall vara ett rent försäljningsmöte utan ett möte på anhörigas villkor och önskningar. Vi har fasta priser och man får kontakta oss hur mycket man vill och behöver.
En vän hade fått höra ‘är inte mamma värd en finare kista?’ – det tycker jag är fruktansvärt! En begravning behöver inte vara påkostad för att vara fin och personlig. Det handlar ju inte om saker, om man väljer en ekkista eller en spånkista. Det handlar om minnena och hjärtat. Man kan gifta om sig, även döpa om sig men man kan aldrig begravas två gånger. Att tänka på att behandla andra levande och döda som man själv vill bli behandlad
det är en fin levnadsregel vi har med oss.