EM_Berotec AB_02
4 min lästid

Är konsulting ett serviceyrke?

Att verka som konsult innebär att man lyssnar, stöttar och ser kundens behov. Berotec står för senior ingenjörskompetens kombinerat med en vilja att hjälpa till. Kundfokus och kundvärde är stora ord men Berotec väljer att ta detta ett steg längre och pratar om vikten av att hålla en hög serviceanda gentemot sina kunder och kollegor – men även om att besitta branschens bästa hovmästarblick.

Bakom teknikkonsultbolaget Berotec finns en gedigen kunskap och erfarenhet, då bolaget såg dagens första ljus redan för 20 år sedan. De verkar på ett sätt som ett traditionellt konsultbolag, där de hjälper sina kunder med ingenjörsmässiga utmaningar inom konstruktion, ledarskap och teknik, med stor service i fokus. Men företaget är också uppbyggt på ett lite mer unikt sätt.

 

– Verksamheten baseras på egenföretagare som slagit sig samman och jobbar under ett och samma tak. Här kan alla jobba med ett starkt, gemensamt varumärke och känna att man gör det tillsammans, säger Christian Strömqvist som är operativ ledare sedan ett år tillbaka. 


Jobbar med stora företag och koncerner 

Berotecs kunder består av företag i alla storlekar men basen består av stora företag och koncerner som Saab, Electrolux och Cytiva.


– Vi har direktavtal med många stora företag eftersom vi tillhandahåller en viss typ av kompetens som inte är så lätt att hitta.


Christian berättar att de jobbar inom en bransch som är i ständig förändring och att de är snabba med att ställa om och hänga med i utvecklingen när det sker något nytt. 


– Vi följer hela tiden med i hur marknaden utvecklas. Eftersom vi har många seniora personer som jobbar inom Berotec är deras kompetens eftertraktad av bolag som kräver mycket teknisk utveckling. Vi är starka inom företag som jobbar med produktutveckling, högteknologi och inom life science. 




Attraktivt för konsulterna 

Inom företaget verkar ett femtontal affärsledare som i huvudsak jobbar med försäljning och konsultvård och som är ute hos kunderna för att bidra operativt i deras verksamheter. 


– Det finns en gammal klyscha inom konsultbranschen som säger att alla ska agera säljare men det pratas väldigt lite om att säljarna ska agera konsultativt och bidra med ett värde till kunden. Vi tror stenhårt på att gå in och hjälpa kunden med saker som konsulten vanligtvis inte gör. Det kan handla om tjänsteutveckling, organisatoriska frågor eller andra typer av utmaningar som gör att man kommer närmre kunden. 


Christian berättar att det är svårt att hitta rätt kompetens inom teknikbranschen. Konkurrensen är hög och det examineras alldeles för få ingenjörer från landets högskolor. Trots det har Berotec knutit an många konsulter, som finner en attraktionskraft i sättet som de jobbar på. 


– De som jobbar med oss får en hög flexibilitet, såväl på arbetet som på fritiden, och i kombination med möjligheten till spännande uppdrag på många av Sveriges mest spännande företag ökar intresset för vår verksamhet ständigt.


Söker fler seniora medarbetare 

Att jobba som egenföretagare under ett och samma varumärke menar Christian har många fördelar. 


– Här kan vi samverka på ett helt annat sätt än som helt egen konsult då man har 200 kvalificerade kollegor i ryggen. Jag brukar likställa det med att man hänger på en schysst kvarterskrog, ibland fysiskt och ibland digitalt. Man blir sedd, känner sig trygg och man utbyter erfarenheter på ett otvunget och naturligt sätt. Som konsult, kund eller bara för att du trivs i miljön!

Berotec vill växa och bli fler för att kunna möta kundernas behov och hjälpa dem göra skillnad. De letar därför efter den seniora medarbetaren som både har bredd i sin erfarenhet och ett djupt tekniskt kunnande. 


– Ett krav, som vi har om man ska jobba på Berotec, är att man ska ha en hovmästarblick i sitt sätt att vara, och kunden ska känna det. En bra hovmästare ser kunden och vill att den ska ha en trevlig kväll. På samma sätt ska vi agera mot våra viktigaste kunder. De ska känna att vi på Berotec, oavsett om det är jag i min roll, en affärsledare eller någon av våra konsulter, vill hjälpa dem. Konsulting är ett serviceyrke och det är hög tid att fler börjar se konsultverksamhet på det viset!

2021-10-13
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies