BADRUMSENTREPRENÖREN ARBETAR, SOM namnet avslöjar, huvudsakligen med badrumsrenoveringar och har både privatpersoner, bostadsrättsföreningar och stora byggföretag som kunder. Efter 20 år som anställd tog Håkan Rooth över företaget efter sin svärfar för drygt sju år sedan.
Under sina många år i branschen har han sett det mesta gå galet i olika badrum, och inte sällan anlitas han för att åtgärda felaktigt utförda renoveringar.
– Försäkringsbolagen ersätter inte skador om badrummet inte har renoverats fackmannamässigt, varnar Håkan.
En dyrköpt erfarenhet för den som prioriterat ett billigt pris framför en hantverkare med behörighet. För att undvika en sådan situation bör man välja utförare med stor omsorg.
– Ett bra sätt att börja på är att gå in på Byggkeramikrådets hemsida. Där hittar du behöriga plattsättare, checklista inför renoveringen och Hantverkarformuläret 2014, säger Håkan.
HANTVERKARFORMULÄRET 2014 ÄR en avtalsmall mellan dig som privatperson och din hantverkare där du fyller i det ni har kommit överrens om. Håkan betonar också vikten av en tydlig offert som ska vara specificerad med exakt vad som ingår i det överenskomna priset
Ytterligare ett viktigt dokument är det kvalitetsdokument som ska bifogas fakturan. Ett sådant dokument intygar att arbetet är utfört enligt gällande regelverk.
För Håkan är kommunikation en hederssak och han tackar nej till kunder som begär det omöjliga.
– Jag vill göra schyssta badrum helt enkelt, säger han.