Bakverkens tapas gör succé
Brot AB har på ett sätt revolutionerat den svenska konditorimarknaden. Med sin satsning på Petits-Choux-bakverk har företagets två konditorier expanderat kraftigt inom loppet av ett par år.
För 24 år sedan flyttade österrikaren Johannes Eder hit för att fortsätta sin karriär som konditor i Sverige. I början av år 2011 tog han ett stort kliv ut i det okända genom att köpa ett gammalt nedgånget bageri i centrala Stockholm, vilken han bestämde sig för att totalrenovera. Resultatet blev Brot AB. Efter de första, inledande månaderna märkte företagaren att det behövdes något nytt för att locka till sig kunder. Bageriet anordnade därför en Petits-Choux-festival som genast blev en stor megasuccé. Sedan dess har Johannes Eder fokuserat på sina pâtisserier. Pâtisserie kan liknas vid bakverkens tapas och består av mindre bakverk som gör att människor kan äta flera små bakelser i stället för en stor tårtbit.
– Vi märkte att folk gillade konceptet och då föddes tanken om att utveckla affärsidén ytterligare, säger han.
En anledning till den stora framgången var att konkurrensen var näst intill obefintlig.
– Vi skapade något som inte fanns, skapade ett nytt behov. Nu vet folk som vill köpa godsakerna vart de kan vända sig.
Brots pâtisserier lockar såväl företag och privatpersoner.
– Med 14 anställda kan vi producera upp till 1 000 olika bakverk varje dag, säger Johannes Eder.
Två år efter starten öppnade företaget upp ännu ett konditori. Den här gången slogs portarna upp till en lokal på Liljeholmskajen. Förhoppningen är att verksamheten ska fortsätta att utvecklas i framtiden, men inte nödvändigtvis genom att öppna fler försäljningsställen. I stället kommer fokus ligga på att utöka sortimentet med nya utsökta och vackra bakverk.
– Idén är klockren och den ska vi utveckla och behålla för oss själva, säger Johannes Eder.
2015-04-20
Dela artikel