254040 Glimt_02
3-5 min lästid

Behöver du hjälp med Salesforce? Glimt står redo att bistå.

AI utvecklas i rekordfart och Salesforce bidrar till att driva på förändringen. Mitt i omställningen står Glimt i Göteborg, en lokal Salesforce-partner som vill göra det komplexa enkelt. Vd Pia Tromber reflekterar över tillväxt, närhet och vad som riskerar att gå förlorat när allt blir för perfekt.

När Pia Tromber 2006 fick i uppdrag att för sin dåvarande arbetsgivare utvärdera olika CRM-system fastnade hon direkt för Salesforce. Hon beskriver systemet som “någonting annat än allt annat som fanns på marknaden då”. Tio år senare och med en stor global implementation i ryggsäcken tog hon nästa steg till Volvo Cars för att fortsätta jobba med globala projekt i en internationell miljö, men en vilja att arbeta mer lokalt växte sig starkare.

När hennes tidigare kollegor Michael Pettersson och Richard Trum startade Glimt blev det grunden för nästa fas och för två år sedan klev Pia in som VD. “Att gå från globala roller i två stora internationella bolag till att leda ett mindre konsultbolag var ett väldigt stort steg”, minns hon. I dag arbetar Glimt nästan uteslutande med Salesforce CRM där AI och agenter blir en naturlig del av säljstöd, säljprocesser och konsultrollen.


Lokal Salesforce-partner på västkusten
Glimts affärsidé är tydlig: att arbeta uteslutande med Salesforce och vara en lokal partner för sina kunder. Salesforce är ett stort amerikanskt bolag som kan kännas lite skrämmande att göra affärer med. Här tar Glimt rollen som mellanhand – en verksamhetsnära partner anpassar som plattformen till kundernas behov och gör den användbar i vardagen - på ett jordnära och enkelt sätt.

Företaget arbetar som systemimplementatör men rör sig ofta in på verksamhetsutveckling. Glimts medarbetare bidrar med erfarenhet från hundratals CRM-projekt och blir rådgivande partners när kundernas säljstöd och säljprocesser behöver förfinas. Pia beskriver arbetssättet så här: “Vi får sällan bara får en kravspec som vi blir ombedda att implementera mot. I stället arbetar vi i dialog och hjälper kunderna att utveckla sig parallellt med systemimplementationen.”


Tillväxt med varsam rekrytering
På två år har Glimt vuxit från 10 till 23 medarbetare. Expansionen har skett steg för steg, med fokus på att hitta rätt personer. Som Pia uttrycker det: “Vi rekryterar varsamt och försöker verkligen på alla sätt vi kan att varje rekrytering ska kännas 100 % rätt, för båda parter.”

Bolaget strävar efter att attrahera medarbetare med dubbel kompetens: både Salesforce-kunskap och bred förståelse för affärslogik. Resultatet har blivit en kultur där medarbetarna ofta beskriver sig som kollegor och vänner. Det märks också i kundrelationerna, där kunnighet, flexibilitet och enkelhet ofta lyfts fram som styrkor.

AI och agent-lösningar: möjligheter och frågor
AI har blivit en central del i både Salesforce och konsultbranschen. Glimt hjälper kunderna att förstå och använda AI-funktioner och agenter i plattformen för att effektivisera säljstöd och kundprocesser och utvecklingen både på Salesforce och generellt går i en rasande takt.

Pia beskriver den som både spännande och oroande: “Utvecklingen sker på veckor och månader, inte år. Det är både inspirerande och lite skrämmande.” Hennes reflektioner går längre än tekniken Glimt tillhandahåller och handlar om vad som går förlorat när det personliga och icke-perfekta riskerar att försvinna. “Även om man kan göra allt med AI är frågan om man ska? Vill man inte ha den lilla falsktonen i sången eller det lilla stavfelet i en LinkedIn post? Måste allt vara så perfekt och tillrättalagt? Blir det inte då också opersonligt? Jag tror det är viktigt att man reflekterar över dessa frågor också, så att inte AI blir nåt man använder slentrianmässigt, utan primärt där det verkligen ger mervärde.”


Glimts Expansion 
Framåt satsar Glimt på fortsatt kontrollerad tillväxt, särskilt genom att stärka sin nyetablering  i Malmö. Samtidigt består det västkustska fokuset: de flesta kunder finns i Göteborg med omnejd. Närhet till, och enkelhet för, kunder, förblir kärnan – att lösa problem snarare än att bara implementera system.

Pia Trombers resa från första CRM-utvärderingen till att leda Glimt visar hur ett globalt system kan bli lokalt relevant. Med rötter i Göteborg bygger bolaget vidare på sin nisch: att översätta Salesforce till praktiskt värde, med människor och relationer i centrum.

2025-10-14
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.