När producentansvarslagen trädde i kraft 1995 upplystes företag och över 4 miljoner hushåll i Sverige om hur de skulle hantera sitt avfall. Regeringen storsatsade och fick kort därefter positivt gehör för svenskarnas nya miljötänk. De första varugrupperna som fick ett producentansvar var förpackningar och tidningar, och än idag står dessa gröna plåtcontainrar kvar, utplacerade på någon av landets 6000 återvinningsstationer. Den container som de flesta av oss känner till är den gröna plåtbehållaren som rymmer förpackningar och tidningar.
– Vi har alla typer av containrar i plåt. Den gröna plåtbehållaren som står på alla återvinningsstationer i Sverige är en av våra stora produkter. Vi har tagit fram den tillsammans med FTI (Förpacknings- och Tidningsinsamlingen). Många av de 60000 behållare som finns i Sverige är tillverkade av oss, säger Mats Dalman, VD för BFAB (Balticum Frinab AB).

Företagen Balticum och Frinab slogs samman år 1996, två år efter att producentansvarslagen trädde i kraft och 10 år efter att Mats Dalman första bolag Balticum grundades. Även om det har hänt mycket sedan dess är affärsidén densamma idag som för 30 år sedan.
– Vi har helheten. Produktion, transport och försäljning av avfallscontainers och flak för hela Skandinavien.
Även om BFAB är ledande inom branschen, råder en viss konkurrens.
– Inom vissa segment är branschen tuff. Det finns många aktörer som riktat in sig på specifika segment. Det har blivit betydligt tuffare, förklarar Mats.
För de aktörer som eftersträvar ett helhetstänk är BFAB en utmärkt leverantör. Företaget är duktiga på att skapa egna lösningar tillsammans med kunden.
– Till skillnad från olika konkurrenter kan vi idag arbeta med hela kedjan för varje kund, säger Mats och exemplifierar att de varit med så pass länge att de direkt kan meddela vilka produkter som blir bäst.
Bortsett från att containrar ofta är stora reklampelare för företagen, erbjuder BFAB en bredd de är ensamma om att tillhandahålla sina kunder.
– Bredden finns här. Vi jobbar mycket med säkerhet och produktutveckling. Vi har en rådgivande funktion och vi är duktiga på att lyssna på kundens önskemål, säger Mats som får stöd av dottern Johanna Andersson, marknadsansvarig på familjeföretaget.

Hon fyller i:
– Vi jobbar mycket med speciallösningar, och det tekniska kunnandet vi besitter sticker ut från alla andra.
Idag vet de flesta företagare att de behöver ta hand om sitt avfall, men det är få som har detaljkunskaper om containrar eller logistiken kring dem. Det gör att en stor del av BFABs uppdrag ligger i just rådgivning och att hjälpa företag att hitta de bästa lösningarna för dem. Det finns en rad olika färdiga system på marknaden att köpa in, men det går också att hitta skräddarsydda lösningar till större företag med speciella behov.
– De färdiga lösningarna som vi redan använder blir alltid billigast för kunden, så i största möjliga mån försöker vi se till att hitta en sådan. Vi tjänar inget extra på att det blir krångligt, de paket vi har fungerar väl för de flesta. Men visst kan vi få fram kundanpassade lösningar också, det är bland annat det vi är till för, säger Mats.
Det är också fullt möjligt att hitta olika ekonomiska alternativ som passar allt ifrån de mindre företagen till de riktigt stora. Kostnaden är en viktig del och ibland är det just pengarna som styr för att förmå företag att vilja ta hand om sitt skräp.
– Visst har det kommit in många ekonomiska incitament för att hantera och sortera sitt avfall bättre. Bara här i Skåne län kostade vårt felslängda skräp 5,5 miljarder under förra året. Det blir en stor förtjänst om man lär sig hantera sitt avfall på rätt sätt.