Den
som kände Andreas Dahlström som tonåring borde inte bli förvånad över att han i
dag driver en egen bilförsäljning och rekondverksamhet. Som 12-åring reparerade
han mopeder och sålde dem vidare. Tre år senare gick han över till fyrhjuliga
fordon och han sålde sin första egenhändigt reparerade bil när han endast var 15
år gammal.
–
Min pappa höll på mycket med jänkare, det var så jag halkade in på det.
Bilintresset har alltid funnits där, säger Andreas.
Nu
har det snart gått tolv år sedan han tillsammans med sin fru startade Linus
Bil, döpt efter deras son. Med bas i Stuvsta i Huddinge utanför Stockholm köper
och säljer han främst begagnade familjebilar.
–
Vårt mål är att möjliggöra för kunden att göra en bra affär. Vi försöker hålla
nere priserna så mycket vi kan och tror att det bästa säljknepet är ärlighet.
Nöjda kunder kommer tillbaka och det tjänar man på i längden.
Och
det verkar som att strategin fungerar. Många av Linus Bils
kunder är just återkommande stamkunder, som byter in sin bil efter ett par år när
det är dags att köpa en ny.
–
Att så många kunder väljer att komma tillbaka till oss år efter år och att
många nya kunder hittar hit genom rekommendationer ser vi som ett oerhört gott
betyg, säger Andreas.
Företaget
lockar även kunder mer långväga ifrån. I Sverige kommer många kunder från norr,
till och med så långt norrut som Haparanda. Dessutom har företaget många finska
kunder.
–
Jag brukar åka och lämna bilen vid färjan så att kunden bara behöver gå av och
hämta nyckeln.
Som
kund utan gedigna motorkunskaper kan det vara svårt att veta vad man får när
man köper en begagnad bil. Andreas brukar uppmana sina kunder att anlita
Motormännen för ett oberoende test av bilen, eller att köra den till sin
verkstad så att de kan kontrollera kvaliteten, innan köp.
–
Bilförsäljare har inte det bästa av rykten och jag tycker att det är naturligt att
kunden inte bara ska lita på vad jag säger, utan behöver ett oberoende
utlåtande också.