“Jag hade idéer och visioner och ville komma framåt”, konstaterar Tim när vi satt oss ner för intervjun. Vi sitter på BPP:s huvudkontor i Örebro. Det är härifrån som deras satsning på totalentreprenad för inredning, renovering och nybyggnation av butiker, restauranger, kliniker och kommersiella fastigheter utgår.

En driven entreprenör med mod
Ja, det råder ingen tvivel om att Tim är en driven entreprenör som både har modet att satsa och förståelsen som krävs för att veta hur och när. Dagens BPP föddes ur det drivet. Startskottet gick när han och Stefan jobbade tillsammans i ett annat bolag, berättar han.
Vi hade lagt det här bolaget vilande ett par år, men jag ville satsa och jag ville ha med mig pappa på tåget. Så 2018 sa jag till honom att jag kommer att köpa ut de andra i bolaget och bli huvudägare och du får följa med om du vill.

Sju år som byggpartner för butiker, kliniker och restauranger
Det ville pappa Stefan som tur var. Idag sex år senare driver de en blomstrande verksamhet ihop. De har specialiserat sig på retailbranschen och BPP har blivit synonymt med skräddarsydda inredningar för butiker, kommersiella fastigheter, kliniker och restauranger.
Helentreprenad från början till slut
BPP är med sina kunder på hela resan och erbjuder totalentreprenad från början till slut – från skiss och projektplanering till byggnation och montage. De anpassar och utvecklar befintliga lokaler, men kan också ta fram helt nya koncept. Tim och Stefan värderar dialog och samarbete med kunderna och vill alltid bygga goda relationer. Eller som Tim förklarar det:
Stöter vi på problem och utmaningar i ett projekt så löser vi dem tillsammans, genom tät dialog och samarbete med kunden. Våra kunder vet att de kan vara trygga med oss och lita på att vi alltid håller det vi lovar.

Far och son går hand i hand
Att jobba så nära ihop med en familjemedlem är inte alltid det enklaste, men för Tim och Stefan går det enklare än för de flesta. “Vi har ett starkt band och har funkat bra ihop som kollegor sedan dag ett, annars hade vi aldrig suttit här idag”, konstaterar Tim och fortsätter:
Vi har jobbat ihop sedan jag var 23 och vi kompletterar varandra otroligt bra. Han har så mycket erfarenhet som byggare och jag kommer in med mina nya perspektiv och kunskaper om entreprenörskap och företagsutveckling. Vi har en stark vänskap och jättemycket respekt för varandra. Vi lyssnar på varandra och vill framåt tillsammans.”

Lyckade projekt och nöjda kunder
Genom åren har de genomfört en rad högprofilerade projekt och vuxit till en uppskattad partner för såväl stora som små kunder. Bland de slutförda projekten kan man till exempel nämna Synoptiks flaggskeppsbutik i Täby centrum i Stockholm, renoveringen av gallerian i Kvarteret Igor i Västerås, utformandet av ett labb / lounge för dryckesföretaget Roberts och en toppmodern tandvårdsklinik åt Aqua Dental i Västerås, Mölndal samt Mood gallerian i Stockholm. Men listan skulle kunna göras hur lång som helst.

Därför har de klarat krisen
Det är här vi kan hitta svaret på frågan varför BPP har växt när andra inte har gjort det, trots pandemi, krig och inflation. “Vi har medvetet valt att bygga bolaget så att vi har flera ben att stå på, det har varit en nyckel för oss och en förklaring till att vi har kunnat växa så snabbt”, konstaterar Tim. “Vi har fyra ben idag – butiker, restauranger, kommersiella fastigheter och kliniker – och det har gjort att vi har stått stadigt även i dessa oroliga tider.”

“Vi vill växa för kundernas bästa”
Men framtiden då? Tim tänker efter. “Nej, jag har inget stort slutmål, jag tycker att det är så meningsfullt och roligt det vi gör idag att jag fokuserar på det”, förklarar han och fortsätter:
Sedan har jag såklart mindre mål, inte minst att BPP som organisation ska bli ännu starkare och mer robust, att vi ska bli ännu bättre och få en ännu starkare grund att stå på. Då kan vi fortsätta växa på det sätt som vi gjort hittills – med kunderna för deras bästa.
