202021

De sprider kunskap och kompetens

Är du nyfiken på hur ny teknik kan förbättra både kundupplevelsen och din affärsverksamhet? Vill du utveckla den kunskap du har inom marknadsföring och affärsutveckling? Då är CMO Goes Tech - Nätverket för framtidens CMO, rätt för dig. – Vi vill framtidssäkra marknadschefsrollen och hjälpa de som känner att de inte riktigt har koll på vad som väntar runt hörnet, eller hur vissa frågor ska adresseras, ska man gå med i vårt nätverk. Att teckna ett medlemskap hos oss är dessutom helt gratis, säger Gül Heper.

Det var när Cecilia Hjertzell för två år sedan jobbade med avancerad analys inom martech (marketing technology) och gjorde en intervju med Gül Heper inom ämnet, som de insåg att det behövdes en mötesplats för de som vill bli bättre inom de nya teknikerna där teknik, kommunikation och affärsutveckling skulle mötas. De gjorde slag i saken och startade upp CMO Goes Tech som nu är ett nätverk bestående av ca 600 medlemmar.


      – Genom att utveckla den kunskap man redan besitter inom marknadsföring och affärsutveckling kan man sammanfläta det med ny teknik för att ge en bättre kundupplevelse.


Både Gül och Cecilia har en lång erfarenhet och stor kunskap om såväl varumärke och affärsutveckling till digitala tjänster och appar. Gül har tidigare arbetat med varumärkesutveckling, marknadsföring, innovation och affärsutveckling under tjugo år och hennes CV visar att hon haft framträdande roller hos flera, stora företag. Cecilia har jobbat som marknadschef inom stora företag inom vitvaruförsäljning, varit byråchef, varumärkesstrateg och producerat mängder av digitala tjänster och appar.


CMO Goes Tech är idag ett hobbyprojekt för Gül och Cecilia, som de arbetar med under kvällar och helger.


      – Vi har fyra events per år med högaktuella ämnen, där vi bjuder in våra sex hundra medlemmar från tio olika länder och intresset är väldigt stort just för att det inte finns något liknande, säger Gül.


Deras event har ofta teman inom områden som AI, blockchain och digital security for CMO. Eventen pågår alltid två timmar, där den första timmen är avsatt för en föreläsare och den andra består av mingel.


      – Medlemmarna är allt från stora bolag till startups och rollerna omfattar allt från innovationschefer, marknadschefer, vd:ar eller någon från IT-avdelningen. CMO rollen i dagens läge definieras olika, beroende på vilket bolag man befinner sig i. Vårt mål är att frigöra potentialen som finns där ute hos marknadscheferna. Tidigare var de digitala tjänsterna hos bolagen en väldigt liten del men idag är de en självklar del i helheten, säger Gül.


Cecilia och Gül delar tankesätt och de tycker att de kompletterar varandra väldigt bra. Drivkraften för dem är att de vill göra skillnad eftersom rapporter påvisar att Sverige börjar tappa när det handlar om innovationstakt.


      – Vi vill skaka om den svenska marknaden och visa att vi måste ta kliv framåt och sprida kunskap och kompetens, säger Cecilia.

2020-04-22
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies