Dela artikel

Din externa IT-avdelning

För att ett företag ska kunna dra nytta av sina IT-investeringar krävs det att dessa är ändamålsenliga och effektivt integrerade med företagets processer, system och information. Utifrån denna övertygelse arbetar alltid DGC Charger AB – vars affärsidé är att vara kundernas externa IT-avdelning.

DGC Charger arbetar med allt från strategisk IT-planering, projektledning, förvaltning till installation och drift av servrar, nätverk, backuphantering, klienter och användarstöd. Allt med ett högt IT-säkerhetstänk. 


– Vi kan hantera kundens centrala IT-miljöer, antingen i kundens lokaler eller om kunden vill outsourca driften av de centrala IT-miljöerna till våra lokaler, berättar vd Michael Kling.


Företagets grundsyn är att etablera och ha långsiktiga kundrelationer. Och man har, under 20 år i branschen, arbetat med alltifrån arkitekt- och försäkringsbolag, till industriföretag, hotell, detaljhandelsföretag och kommunala bolag. 


– Genom denna bakgrund har vi skaffat oss en god kännedom om olika branscher, vilket också gjort att vi har etablerade processer och god förmåga att sätta oss in i hur kundens förutsättningar är både strategiskt och operativt. Att förstå kundens verksamhet är A och O för oss, menar Michael. 


– Kunden ska fokusera på sin kärnverksamhet, så hjälper vi till med IT och allt runt om kring. Detta förutsätter att vi hänger med i kundens expansion och samtidigt i den tekniska utvecklingen, utvecklar Johan Nordström, teknikchef på DGC Charger. 


IT får, enligt Johan och Michael, aldrig bli ett hinder för ett företags utveckling. Därför är det strategiska arbetet hos kunden extremt viktigt för DGC Charger, tillsammans med kundens IT-säkerhetsarbete. En gång om året träffar de exempelvis varje enskild kund för strategikonferens med utvärdering och framtidsplaner. 


Företagets affärsmodell baseras på att kunden alltid ska veta vad IT kostar, vilket innebär att man inte tar extra för att utföra på-plats-support, utan det ingår i månadsavgiften. 


– Detta innebär att vi också arbetar kontinuerligt med proaktivt arbete för att just minimera onödiga driftstörningar i kundens IT-miljö. Vår gemensamma ledstjärna är helt enkelt nöjda kunder genom snabb, kompetent och personlig service med det lilla extra, säger Johan. 


Från den 1 juli 2016 ingår DGC Charger i det börsnoterade IT-drifts- och datakommunikationsföretaget DGC. Företaget tillhör nu en koncern med drygt 200 anställda och en omsättning på drygt 680 miljoner kronor. 


DGC:s affärsidé är att leverera skalbara och kundanpassade datakommunikations-, drift- och telefonitjänster i ett eget rikstäckande nät till kunder som har verksamhet på många platser.


– Charger kommer att fortsätta sin affärsinriktning och samtidigt kunna förstärka attraktionskraften på marknaden. För oss blir detta en fantastisk plattform att verka utifrån, menar Michael.

2016-10-25