Coop Mariatorget på Hornsgatan i Stockholm är verkligen en butik med hjärtat på rätt ställe, vilket märks bland kunder och anställda. Ägaren Danko Ilec är stolt över allt som han har lyckats åstadkomma under sin tid som butikschef. Han har verkligen arbetat hårt och började sin resa i koncernen som praktikant för 10 år sedan.
– Det har naturligtvis inte varit lätt alla gånger, men jag tror på att jobba hårt. Det lönar sig i längden, understryker han.
Höjdpunkten i karriären var när han blev vald till Årets företagare. Det var ett bevis på att allt hårt slit verkligen ger resultat, samt att en motiverad personal är lycklig personal.
– Vi trivs verkligen tillsammans och är ett härligt gäng, säger Danko som bevisligen är en driftig chef som älskar sitt jobb.
Butiken genomsyras av mjuka värden och alla arbetar mot samma mål, samtidigt som ägaren är noggrann med att ge sina anställda positiv feedback och belöningar.
– Min personal är den bästa i hela Stockholm, skrattar Danko, vars fru också jobbar i butiken.
Coop har genomgått stora förändringar på sistone, vilket även inkluderar butiken vid Mariatorget.
– Vi satsar bland annat stort på att utöka vårt ekologiska och närodlade sortiment.
Det är både nyttigare och hälsosammare samtidigt som den ökade populariteten äntligen har lyckats pressa ner priserna.
– Varje vecka har vi dessutom 4–5 unika erbjudanden och dessa produkter brukar vara oerhört populära, vilket är positivt. Veckans erbjudande är en riktig succé.
I samarbete med Scan arbetar koncernen just nu med en kampanj som heter ”Köttresan” där ekologiskt och närodlade produkter står i fokus, varav Danko för stunden bygger om sina köttdiskar och charkuteriet. De ekologiska produkterna kommer att ligga i centrum och vara KRAV-märkta enligt EU:s direktiv, vilket gör att butiken skiljer sig från mängden.
– Vi försöker alltid att ha ett stort sortiment av ekologiska samt vegetariska produkter utöver vårt ordinarie sortiment. Vi har till och med haft ekologisk julskinka i vårt sortiment, säger Danko.
Utöver det erbjuder teamet ett bra kundbemötande samt en ren och fräsch butik som känns inbjudande och trevlig att besöka.
Butiken har dessutom en imponerande salladsbuffé som består av hela 42 olika sorter, vilka kan kombineras efter eget smak och tycke. Älskar du sallad är det med andra ord hit som du ska styra stegen.
– Jag tror vi har en av Stockholms största salladsbufféer, säger Danko stolt. Vi har en hög omsättning och jag märker att det har blivit en storsäljare.
Sommartid väljer förstås fler att köpa en sallad och sätta sig utomhus i parken, men stamkunderna handlar salladslunch här året om.
Coop ändrade sitt poängsystem förra året, vilket har visat sig vara positivt. I det gamla poängsystemet fick kunderna tillbaka pengar på kundkortet, men nu får de bonuspoäng i stället.
– När du betalar med ditt Coop MedMera-kort får du ett extrapoäng per krona vid varje köptillfälle.
När du handlar externt med Visa eller MasterCard får du upp till ett extrapoäng per krona, beroende på vilket kort du har.
Tidigare undersökningar visar att kunderna uppskattar att få något tillbaka med hjälp av bonuskortet. De kan bland annat välja mellan att ta ut olika produkter eller få rabatt på flyg, boka resor och hotell.
– Det är extremt förmånligt och du kan kontrollera dina poäng på nätet eller gå in i butiken och dra ditt kort i någon av våra kundautomater. Det är verkligen värt det, avslutar Danko Ilec.