Dela artikel

Ekologiskt i ordets rätta bemärkelse

Coop Nära Södra Station har ett centralt läge som gör att affärerna flyter på stabilt, och har valt att satsa på ett koncept med mycket varor på liten yta. ”Vi har ett brett sortiment, fokus på det ekologiska, mindre leverantörer och större utbud av biodynamiskt odlad mat”, berättar butikschef Petra Barkman.

Coop Nära Södra Station har öppet mellan sju på morgonen till tio på kvällen och kunderna som besöker butiken är ofta förbipasserande som är på väg någonstans. Det är framför allt människor som bor eller arbetar i området. Petra Barkman, som är butikschef och franchisetagare sedan fem år, erkänner att det är en utmaning att kunna möta alla kunders efterfrågan på en sådan liten yta som Coop Nära Södra Station förfogar över.

Här möter man efterfrågan på det ekologiska väl. Petra Barkman är övertygad om att ekotrenden har kommit för att stanna, något som syns tydligt i frukt- och gröntavdelningen där det endast finns ekologiska alternativ av flera produkter. Coop var även först med erbjudandet Veckans Ekoprodukt, något som i dag är vanligt hos fler butikskedjor.

Något man kan skryta med är att det egna märket Änglamark vunnit utmärkelsen Årets grönaste varumärke av det svenska folket – för femte gången! Varumärkesstrategibyrån Differ ligger bakom utmärkelsen där drygt 1 000 personer i åldern 15–75 år fått tycka till kring årets grönaste varumärke. Och Änglamark har alltså kammat hem vinsten fem gånger i undersökningens sexåriga historia.

Coop har även blivit utsedd till ”Most sustainable brand” vid ett flertal tillfällen genom åren. Och hos Coop Nära Södra Station är salladsbaren omåttligt populär, så pass att det går åt cirka 60 kilo sallad om dagen. ”Söders fräschaste salladsbar” är något personalen ofta får höra från sina gäster.
   – Det är inte alla det fungerar för, men vi har lunchunderlaget, säger Petra Barkman, som lovar att butikens tre kassor gör att lunchkunderna slipper köa bort tiden.

2015-06-05