ElectraGruppen är ett börsnoterat företag med en omsättning på cirka 1,7 miljarder. Historiskt har Electra sin bakgrund inom hemelektronik, men har de senaste 10 åren utvecklat nya tjänster och funktioner inom IT, logistik, infrastruktur och servicefunktioner för både retail och e-tail. Till skillnad från traditionella grossister kan de leverera kompletta lösningar med lager, distribution, webbshoppar, elektroniska handelslösningar och ekonomiservice, med andra ord - allt utom själva kundmötet.
Man kan göra en jämförelse med musikindustrin, säger Anneli Sjöstedt. Vi är som ett backstagecompany. Artisten, det vill säga handlaren står på scen och möter sin publik i butik eller på nätet, därefter ser vi till att allt fungerar för att det ska bli en så bra köp upplevelse (konsert!) som möjligt för kunden.
Många av Electras kunder är storföretag där man tillsammans skapat nya logistiska lösningar där IT-utveckling spelar en helt central roll.
– Logistik bygger på struktur, data och information, och utan riktigt genomarbetade IT-lösningar står man sig slätt i konkurrensen, säger Anneli.
Nu arbetar inte Electra bara med större kunder. Företaget har breddat sin kundbas med även mindre företag som är i uppstartsfas eller i tillväxt. ”Den grundläggande kunskapen om retail, e-tail och logistik är i sig branschneutral, säger Anneli. Tillsammans med kunden genomlyser Electra behov och möjligheter. Även om varje kund är unik, så finns det en systematik och process som man jobbar efter. Lösningen kan innebära kompletta lösningar eller bara enskilda tjänster.
Som exempel lite annorlunda lösningar erbjuder Electra entreprenörer även finansiella lösningar och service. En möjligen lite udda lösning från ett företag som har sin bakgrund i grossistverksamhet, men att starta upp ett nytt bolag eller skapa tillväxt kräver kapital och support i många funktioner. Electra hjälper till med att finansiera lagret, erbjuder affärssystemet SMART och även komplett redovisningsservice.
De stora kedjorna har naturligtvis andra behov än småföretagen. Då står som regel logistik, IT och distribution högst upp på listan, men det bygger på samma grundtanke; Vem gör vad bäst?
– Vi har verkligen satsat på att vara lyhörda för våra kunders behov, så de kan ha fullt fokus på sin core business. Så scenen är deras, resten löser vi, säger Anneli.