Elevens möjligheter står alltid i centrum
På Kolarängsskolan i Järfälla är målet med all undervisning och alla projekt att skapa nyfikna elever med självkänsla som vågar stå för vad de tycker. Skolan har tagit fram flera arbetsmetoder som visat sig ge riktigt goda resultat.
Det sjuder av liv på Kolarängsskolan. Men trots att det går närmre 460 elever här råder ett lugn och en känsla av gemytlighet. Mycket tack vare personalens förmåga att bemöta elever och föräldrar. Det menar rektor Carina Haking.
– Vi har ett bra sätt att bemöta föräldrar på, och hamnar sällan i konflikter med dem. Det tror jag är avgörande, säger hon.
På skolan går barn i förskoleklass upp till årskurs fem. I verksamheten ryms även grundsärskola med inriktning träningskola. Grundsärskolan har en egen läroplan och i träningskolan arbetar man mot fem olika ämnesområden. Kolarängskolan är den enda skolan i Järfälla som erbjuder inriktning träningskola.
Kolarängsskolan är en populär skola med högt söktryck, och det händer att man tvingas tacka nej till elever som sökt sig hit. Populariteten kan bero på flera saker. En viktig faktor är arbetet med att hjälpa eleverna bli självständiga och nyfikna personer som vågar stå för vad de tycker.
– Vi försöker alltid ställa oss frågan – hur kan vi öka elevernas möjlighet att nå längre? säger Carina Haking.
Bland försöken att öka möjligheterna finns flera infallsvinklar. En av dem är att låta barn i årskurs ett skriva på surfplatta innan de lär sig att forma bokstäverna med penna och papper.
Ett annat är att jobba med arbetslag som alltid innefattar en extra lärare som kan hoppa in vid sjukdom eller arbeta med elever som behöver mer stöd eller utmaningar.
– Det är väldigt bra att kunna organisera det så, säger Carina.
2015-11-20
Dela artikel