AdobeStock_1431649828
3-5 min lästid

Så lyckas ni med employer branding i media – utan att det känns som reklam

Det är svårt att rekrytera. Konkurrensen om kompetens är brutal i många branscher – inte minst inom bygg, industri, IT och vård. Och de bästa kandidaterna? De svarar inte på platsannonser. De googlar, lyssnar på kollegor och scrollar vidare tills något faktiskt känns äkta.

Employer branding i media – när det görs rätt – är ett av de mest kraftfulla sätten att sticka ut, vinna förtroende och få rätt personer att vilja jobba med er.

Vad är employer branding egentligen? (Spoiler: inte en logga på en jobbmässa)

Employer branding handlar om hur ni uppfattas som arbetsgivare. Det är svaren på frågorna:

  • Varför ska jag söka jobb hos er?
  • Hur verkar ni behandla folk?
  • Vad är det för stämning på kontoret?
  • Kommer jag trivas, utvecklas och bli respekterad?

Och folk får inte reda på det via karriärsidan. De får reda på det genom:

  • vad andra säger
  • hur ni syns i sociala medier
  • hur ledningen uttrycker sig i media
  • vilka berättelser ni delar

Därför funkar media bättre än annonser

En annons säger: "Kom och jobba här, vi söker folk." En artikel säger: "Det här är vi. Det här står vi för."

Och det är då man börjar få de där mejlen:

"Hej, jag såg artikeln om ert företag. Såg att ni verkar ha en riktigt bra arbetsmiljö. Får man lämna en spontanansökan?"

Det här händer för att media är förtroendeskapande. Folk tror mer på en intervju än på en platsannons.


Employer branding i praktiken – så gör ni

1. Lyft fram människorna, inte bara loggan

Visa vilka som jobbar hos er. Berätta om en medarbetare som gått från praktikant till chef. Eller om någon som bytte bransch och blomstrade.

Det är sånt folk minns. Det är sånt folk delar.

2. Publicera i sammanhang som går att lita på

LinkedIn är bra. Men att synas i branschmedia, som Enterprise Magazine, ger tyngd. Det känns inte som reklam. Det känns som att någon annan valt att lyfta fram er. Det bygger förtroende.

3. Tänk storytelling, inte kommunikation

"Vi erbjuder flexibla arbetstider" är inte storytelling. Men: "Jag får gå hem 15.30 och hämta på förskolan. Det är värt mer än lön." Det är storytelling. Det fastnar.


3 vanliga misstag ni bör undvika

1. "Vi måste visa hur innovativa vi är"

Nej. Ni måste visa hur ni är som arbetsgivare. Innovation är fluff om det inte översätts till hur vardagen ser ut för de anställda.

2. "Vi vill säga att vi bryr oss om medarbetarna"

Bra. Men visa det då. Låt en anställd berätta hur ni stöttat dem genom sjukdom, stress eller utbildning. Det är värdefullt.

3. "Vi kör samma budskap till alla"

Nej. En nyexaminerad ingenjör vill höra en annan story än en erfaren projektledare. Tänk persona – vem pratar du med?


Case: När artikeln ger ansökningar

Ett mindre installationsföretag i Göteborg syntes i en intervju i Enterprise Magazine. Artikeln handlade om deras familjekaos, tydliga löner och att man får lära sig saker på arbetstid.

En vecka efter publicering hade de fått tre spontanansökningar – två av dem hade inte ens letat nytt jobb. De blev triggade av det äkta.

Employer branding behöver inte vara flashigt – det måste vara ärligt

Du behöver inte flashiga filmer, polerade slogans eller kostsamma kampanjer. Du behöver berätta det som får folk att tänka: "Där verkar jag kunna vara mig själv."

Och det är då folk söker. Inte för att ni skriker högst, utan för att ni känns mest på riktigt.

Sammanfattning: Employer branding i media ger er försprång

Ska du nå ut till rätt kandidater idag räcker det inte med att vara bra. Du måste visa det, i rätt kanal, på rätt sätt.

Med storytelling, äkthet och förtroendeskapande media kan ni:

  • Attrahera fler och bättre kandidater
  • Skapa starkare lojalitet hos befintlig personal
  • Minska beroendet av dyra rekryteringsbolag

Vill du läsa fler exempel på företag som lyckats? Besök vår sektion med redaktionellt innehåll

2025-06-05
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.