Dela artikel

En flexibel hemtjänst i västerort

Västerorts hemtjänst drivs av Legevisitten och startades under 2010. Kunderna finns i Hässelby, Vällingby och Bromma stadsdelsområden och är för närvarande 45 stycken. ”Vi växer gärna lite”, säger Mikael Hedendahl som är ansvarig för verksamheten som just nu har lediga platser på sitt trygghetsboende.

I de tre fastigheter som Legevisitten har till sitt förfogande på Råckstavägen finns 150 lägenheter. Här finns också frisör, fotvård och restaurang.
   – Det är Micasa som äger fastigheten och de erbjuder även lite aktiviteter med de boende, säger Mikael Hedendahl.
   För närvarande renoveras lägenheterna och förväntas stå klara för inflytt 2014, såväl ettor, tvåor som treor som den boende bor i med sina egna möbler.

När det kommer till hemtjänster utför Västerorts hemtjänst allt det som kommunen har beviljat åt den boende, liksom de tilläggtjänster som kunden vill ha. Det kan innebära alltifrån några småinsatser som tvätt och inköp några gånger i veckan till mer omfattande omsorgsinsatser som hjälp med hygien, matning och avlastning. Att alltid försöka skräddarsy tjänsterna enligt kundens önskemål så långt det är möjligt är en självklarhet på Västerorts hemtjänst.
   Många kunder med annan etnisk bakgrund än svensk känner sig bekvämare med personal som behärskar deras modersmål – det är önskemål som man ser till att möta på Västerorts hemtjänst. Här talas de mest förekommande språken. Och skulle det dyka upp en ny kund som talar ett språk som personalen inte kan löser man situationen.

De flesta verksamheter som ägnar sig åt hemtjänst arbetar för en kontinuitet i personalstyrkan. Mikael Hedendahl menar att begreppet tolkas olika.
   – Hos oss innebär det att vi har en kontaktperson som arbetar måndag till fredag och tar hälften av allt jobb. På så vis vet alla vet vem man ska vända sig till. Kontaktpersonen planerar jobbet för det övriga teamet som kommer på kvällar och helger, samt planerar måltider tillsammans med kunder, förklarar Mikael Hedendahl.

2014-01-07