161054 SS
161054 SS0
161054 SS1
161054 SS2
161054 SS
161054 SS0
161054 SS1
161054 SS2

En hemtrevlig skola skapar trygghet och studiero

Snättringeskolan i Huddinge arbetar aktivt med lärmiljön. Man är övertygad om att en snygg och fräsch miljö bidrar till ökad trivsel, trygghet och i längden bättre resultat. Här tar man dessutom av sig skorna när man kommer in. Det är många timmar som tillbringas i skolan varje dag – varför då inte göra det extra bekvämt och hemtrevligt?

Snättringeskolan är en F–6-skola med 540 elever, och en del av byggnaden har anor tillbaka till 30-talet.

– Många gamla elever kommer hit och vill titta. På så vis kan våra elever få lära sig om hur det var att gå i skolan förr i tiden, berättar Nadja Melander, en av skolans rektorer.

Hon och Lena Granholm har en gedigen erfarenhet av skolvärlden och blev tillfrågade om att ta sig an Snättringeskolan tillsammans. De började fördjupa sig i delat ledarskap och tyckte att det var väldigt roligt att få prova på det.

Varje förskolegrupp har här tre utbildade pedagoger där en följer med när barnen ska börja första klass. På så vis skapas en mycket smidig övergång upp till grundskolan.

På Snättringeskolan har eleverna fått arbeta fram ett underlag för gemensamma förhållningsregler på skolan. Dessa önskemål har lärarna sedan utgått från när de arbetat fram ett arbetssätt.

– Kärnorden är ansvar, arbetsro och trygghet, och det är viktigt att vi regelbundet checkar av att det följs för att hålla liv i vårt arbetssätt, säger Lena Granholm.

Man har lyckats väl med sina målsättningar. Faktum är att skolan rankas högst i Huddinge när det kommer till arbetsro. Men man kan alltid bli bättre, menar rektorerna.

– Det gäller att vi vuxna frågar oss hur vi kan förändra och lära sig av och med varandra. Det är där vi kan utveckla, våra resultat är ju bra, säger Nadja Melander.

Lärarna utbildas kontinuerligt och arbetar dessutom med kollegialt lärande. För att höja elevernas motivation, som är en förutsättning för lärande, tar man del av forskning, goda exempel och provar på olika grepp samt utvärderar dem.

– Vi arbetar tematiskt och avslutar varje tema med att göra det synligt för varandra, berättar Nadja Melander.

Varje år arbetar barnen med World’s Children’s Prize, en internationell utbildning om barns rättigheter. I samband med detta får barnen dessutom träffa statsministern.

– Det är stort! Sedan försöker vi hitta samarbetspartners från andra länder, tar emot studiebesök och har andra utbyten, säger Nadja Melander.

Ytterligare något som sticker ut är skolans läshundar, utbildade hundar som kan få elever med lässvårigheter att känna sig trygga som i sin tur gör att läsningen blir avdramatiserad. Det är ofta enkelt att komma på banan med läsningen, speciellt när arbetsmiljö känns både hemtrevlig och trygg – som på Snättringeskolan.

2016-01-19
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies