_webb_BI1
_webb_BI2
_webb_BI4
_webb_BI1
_webb_BI2
_webb_BI4
7 min lästid

Caia cosmetics drivs av passion och självkänsla

Skönhet är bra självkänsla och ett vackert leende, säger Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad, grundarna av det nya raketvarumärket inom smink: Caia cosmetics.

– Att vara perfekt är fel fokus, säger Bianca Ingrosso, entreprenör, influencer och Caia cosmetics creative director. Det enda du ska fokusera på är din egen resa, ingen annans. Lär dig också att omfamna dina dåliga dagar och ha acceptans för att det kommer att komma såväl dåliga dagar som bra dagar. 


Bianca har onekligen gjort sin egen resa och gjort den väl. I november 2018 lanserade Bianca och Vanessa Lindblad, manager, sitt sminkvarumärke Caia cosmetics via Beauty Icons AB. Bianca är en av Sveriges mest inflytelse- och framgångsrika influencers med ett Instagramkonto som följs av över en miljon personer och en Youtube-kanal med ett prenumerationsantal som närmar sig 300 000. Bakom varumärket finns även Mikael Snabb, som är vd, och Jesper Matsch. 


Det är någonting i kemin mellan Bianca och Vanessa när de pratar som skapar värme omkring dem. De har båda en stark utstrålning och även om de för dagen är såväl snyggt uppsminkade som uppklädda får man känslan av att det som skiner – skiner inifrån. De framhåller varandra och är otroligt duktiga på att ge den andra cred. Det är tydligt att de inspirerar, motiverar och lyfter varandra samt ger varandra utrymme i det som är deras olikheter. Bianca och Vanessa arbetade tidigare ihop på uppdrag av andra aktörer men kände att de hade en drivkraft som skulle kunna användas annorlunda. 


– Jag såg ju vilken kraft Bianca hade i samarbete med kunder och kände att den här kraften behöver vi använda bättre för att göra något eget, berättar Vanessa. 


De började spåna tillsammans och att det var smink de skulle arbeta med behövdes inte ens diskuteras. Lika klockrena kändes Mikael och Jesper.   


– Vi var varken stressade eller desperata, säger Bianca. Vi hade varandra som perfekta partners och hittade sedan två killar som är identiska med oss vad gäller personligheter. Vi är drömteamet och våran grupp-chat är mer eller mindre on fire hela tiden. Vi känner att det finns ingen gräns för vart det här kan leda. 


De har lärt längs resans gång. Branschkännedom och produktkunskap samt livserfarenheter gör att de idag vågar ta mer plats och de formar även varandra. 


– Det finns ingen som kan ta konstruktiv kritik bättre än Bianca, säger Vanessa. Det har jag verkligen lärt mig av henne. Jag förstorar ofta upp kritik och vill veta vad folk menar istället för att tänka ”Ok, nu uppfattades jag så. Jag ska tänka på det i framtiden”. 


Två unga kvinnor med bombastisk driv har tagit fram ett varumärke som vill förmedla precis samma sak. I sin önskan att promota andra kvinnor startade de ”Caia Queens”, under vilken de låter medkvinnor komma till tals i intervjuer och reportage. Kvinnor som gör avtryck och vågar utrycka både det ytliga samt vad som rör sig på insidan. Bianca beskriver Caia som en role model, en förebild som i mångt och mycket låter som henne själv men som blivit en ledsagare för henne, som en härlig mentor och kompis.


– Vi skulle ha skitkul ihop, skrattar Bianca. Hon är en tjej som lyfter andra, är generös, spontan, snäll, involverande och edgy. En smart tjej med en crazy ådra.




Vanessa berättar att hashtaggen Caia inte bara används av följarna som en hashtag för smink utan även av folk som vågar förverkliga sina drömmar. 


Caia cosmetics tillväxt kan mer eller mindre beskrivas som galen. De väl utvalda och utvecklade produkterna lanseras en efter en. Ingenting behöver stressas fram. Den stora närvaron hos kunderna är troligen en bidragande faktor till de redan en bra bit över 100 000 sålda produkterna, och när de första två mascarorna lanserades såldes 15 000 mascaror på två timmar. 




”Vi styrs inte av pengar. Vi följer inte vad som är hett på marknaden. Vi skapar vad våra kunder och vi vill ha och vad vi själva saknar.”




Bolaget har gett sig in i en bransch där ett flertal andra betydelsefulla influencers och entreprenörer verkar, bland andra Isabella Löwengrip och Therese Lindgren. Men Bianca är tydlig med att förklara att de inte bryr sig om vad konkurrenterna gör samt att Caia cosmetics enbart kommer att lanseras via e-handel. 


Ett grepp de har tagit för att skippa kostsamma mellanhänder och att kunna ha utrymme att hitta de bästa ingredienserna och tillverkarna. Produkter som kostar mer att producera, men som via direktväg till kund håller ett konkurrenskraftigare pris än vad konkurrenterna kan erbjuda till samma kvalitet. 


– Vi styrs inte av pengar, säger Bianca. Vi följer inte vad som är hett på marknaden. Vi skapar vad våra kunder och vi vill ha och vad vi själva saknar. 


Idag går det i det närmaste att se en pyramidstruktur vad gäller influencers. De största influencer-personligheterna påverkar influencers med något färre följare (microinfluencers), för att sedan hamna på en nivå där kompisar influerar kompisar. Ett marknadsföringsformat där Caia, Bianca och Vanessa är att ses som drottningar alla tre. 


Att tänka hållbarhet är en självklarhet för Caia costmetics och när Bianca och Vanessa pratar om det känns det som att det knappt ens behöver nämnas. För hur annars kan man verka idag som ett bolag som önskar fortsätta ta mark? Alltifrån leverantörer och deras rutiner samt Caias egna hållbarhetsrutiner ses över kontinuerligt och vartefter det kommer nya möjligheter att förstärka inom hållbarhetsområdet görs det så.  


Bianca har alltid haft ett stort sminkintresse. När hon var liten använde hon sin mammas makeup-artisters produkter och hon fick se hur hennes mamma och hennes kollegor förvandlades till prinsessor, prinsar, Pippi Långstrump och även träd, med hjälp av sminkborstar och sminkpaletter. 




”Från mamma har jag  fått en oerhört stark arbetsmoral”




– Eftersom mamma alltid har haft svårt att hålla tiden hjälpte jag henne tidigt med att hålla rent bland allt smink och att hålla ordning, redan från typ åtta års ålder, ler Bianca. Mamma har också alltid haft typ tusentals med sminkprodukter men noll rutin. Pappa, med sitt italienska påbrå, var den som förklarade för mig att jag skulle använda olika produkter till olika delar av kroppen, att jag skulle sova med flätor och lära mig att gå i högklackat. Från mamma har jag dock fått en oerhört stark arbetsmoral. 


Även idag kan Bianca spendera timmar vid sitt sminkbord sittandes framför spegeln. 


– Det är avstressande, som terapi. Jag sminkar mig alltid steg för steg. Basen är så viktig. Den är A och O. Jag smetar aldrig på ett tjockt lager rouge och sedan är jag klar. Jag kan sminka på sex lager, innan jag är nöjd. Samma sak gäller mascara. Ett lager mascara kan aldrig bli snyggt. Ögonfransarna ska skulpteras fram. Smink är mitt livs passion. Jag inspireras även av youtubers som Nikki Tutorilas, Jaclyn Hill, Desi Perking och Jeffery Star. 


Vanessa skrattar och berättar att hennes sminkrutiner är lite mindre tidskrävande då tålamodet inte är lika stort. Båda två nämner mascarorna som den gemensamma favoritprodukten. 


– Jag är blown away av den, säger Vanessa. Hundra procent favoritprodukten. Vi har lyckats samla i var och en av de två mascarorna vad som på marknaden annars kräver fyra-fem mascaror. Jag säger till min man nästan varje dag ”kolla mina ögonfransar”. 


Bianca och Vanessa avrundar intervjun med att berätta vad de tycker att skönhet egentligen är. 


– Skönhet är självkänsla, säger Bianca utan att blinka och lägger till att det bästa är att varva osminkade dagar med glamourösa dagar och att emellanåt chilla litegrann med kraven.  


Vanessa nickar och lägger till:


– Att le med ögonen är det vackraste som finns! 


Text: Elisabeth Tollemark

Reporter: Anna Lundeholm

Foto: Paulina Torbjörnsen

2019-09-13
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies