Dela artikel

En ny start för gymnasieskolan

Gymnasiedirektör Jan Holmquist kan det mesta om skolvärlden. Med mångårig erfarenhet som skolledare, lärare, och tjänsteman leder han nu ett utvecklingsarbete som ska leda till ökad måluppfyllelse för eleverna på Stockholms Stads kommunala gymnasieskolor. Flera spännande och utmanande projekt väntar.

Efter tjugofem år som skolledare, tio år som lärare och fem år på Skolverket tog Jan Holmquist sig an rollen som gymnasiedirektör i Stockholms Stad. Han basar nu över närmare trettio kommunala gymnasieskolor. På skolmarknaden i Stockholm finns även sjuttio friskolor. Gymnasiedirektören förväntar sig några tuffa år, då han vet att den stora utmaningen kommer att kretsa kring att hitta plats för alla elever.
   – Fram till 2022 kommer vi att ha knappt fyra tusen fler elever i vår verksamhet.

Tillsammans med friskolorna kommer den totala siffran att landa på cirka sex tusen elever.
   – Det beror på att Stockholm är en expansiv stad. Fler barn och ungdomar innebär också att vi måste bygga fler skolor och rekrytera fler lärare, säger Jan Holmquist.

Gamla och nya kunskaper finslipas
Jan Holmquist har redan nu påbörjat arbetet med att utveckla Stockholms Stads kommunala gymnasieskolor. Målsättningen är att förbereda staden för det ökade trycket som uppstår i samband med att elevantalet växer. Han vill även förbättra situationen för elever och lärare på kommunala skolor.
   1:1-projektet, som är en del av det så kallade digitala lyftet, är viktigt i utvecklingsarbetet. Det innebär bland annat att varje gymnasieelev har fått en personlig dator. Nu fortsätter projektet att förvalta Stockholms Stads stora satsning. Bland annat genom att under två års tid utveckla skolpersonalens IT-kunskaper.
   – Alla lärare ska höja sin digitala kompetens till 2016, men redan nu ser vi att vissa skolor ligger på en högre nivå än andra, säger Jan Holmquist.

Vill utöka yrkesprogrammen
Trots att gymnasiedirektörens dagliga arbete fokuserar på att utveckla Stockholms Stads gymnasieskolor, anser han att de flesta kommunala gymnasieskolor redan ligger på en hög nivå.
   – De allra flesta är väldigt bra, men det råder viss obalans mellan yrkesprogram och högskoleförberedande studier.

Förhoppningen är att man i framtiden ska lyckas locka fler unga att söka sig till yrkesutbildningar, inte minst för att matcha många branschers brist på specialutbildad arbetskraft.
   – Vi behöver hitta fler motiverade elever, som drömmer om ett visst yrke där det går att få jobb efter studierna. Tillsammans ska vi arbeta för att höja attraktiviteten i yrkesprogrammen, avslutar Jan Holmquist.

2014-11-27