Dela artikel

Ett tillåtande klimat med studieuppmuntran

Källtorpskolan byggdes i slutet av 60-talet och har i huvudsak varit en högstadieskola. Utöver ordinarie högstadium har skolan en särskild undervisningsgrupp och en förberedelseklass, och ytterligare en är på planeringsstadiet för att möta de behov som finns.

På Källtorpskolan i Kallhäll går ungefär 400 elever – och fler är på ingång. Det är framför allt nyanlända ungdomar som tillkommer och skolan söker i nuläget lärare som ska kunna ta hand om denna grupp. Utöver utbildning i svenska som andraspråk är ett relationsskapande förhållningssätt en förutsättning som krävs för att komma på fråga för tjänsten.


– Alla elever kan, bara de får rätt förutsättningar. Det är det som vi lärare och personal på skolan ska se till att de får, säger Marie-Louise Yllner-Geuken, som har en lång bakgrund inom skolväsendet och är inne på sitt sjätte läsår som rektor på Källtorpskolan.
Eleverna här kommer från olika sociala förhållanden och det finns ett tillåtande klimat som gör att olika inte är avvikande.


Källtorpskolan är en skola med internationell mångfald, något som berikar såväl perspektivet på olika ämnen som den matlagning som pågår i skolköket.
– Man får en matsedel för hela året, men bara huvudingrediensen är bestämd. Utifrån dessa är det sedan upp till köket att bestämma vad det blir för maträtter. Oftast blir det väldigt god och spännande mat, inte bara köttbullar och köttfärssås.

Skolan har flera inriktningar. Bland annat kan eleverna välja musikinriktning som innehåller konserter och musikal samt fotboll med träning vid två tillfällen i veckan. Här uppmuntras både elevens val och höga studieresultat, något som resulterat i att 18 elever tog över 300 poäng under förra årets termin. Personalen sporrar eleverna att vara i nuet, men också blicka framåt och ha målsättningar.
– Då blir det inte den där inställningen att saker bara ordnar sig. Betygen är ju avgörande för din framtid!

2015-10-22