Dela artikel

Få ut mer av din arbetstid

Det är skillnad mellan att ta avbrott och att bli avbruten. Att hela tiden distraheras av saker runtomkring gör att koncentrationen tappas och fokus tas från det viktiga. Genom att lära sig att kontrollera vad man gör av sin tid kan arbetet i stället effektiviseras väsentligt.

Aktiva avbrott är pauser man själv styr över, som att ta en kort promenad eller att välja att läsa mejlen. Passiva avbrott handlar om när man ofrivilligt blir störd av saker som plingande i mobilen som tar bort fokus från arbetet. Det menar Maria Breitholtz Söderström som genom sitt företag TimeFinder hjälper människor att effektivisera sin tid.
– Avbrottet kanske stör dig i 30 sekunder, men sedan ska du ställa om tanken igen och hitta tillbaka till där du var. Det finns forskning som visar att det kan ta uppemot 20 minuter att komma tillbaka till samma koncentrerade läge efter att ha blivit avbruten, säger Maria.
Med en lång bakgrund inom ekonomi och logistik har hon alltid känt att det är just den personliga effektiviteten som har intresserat henne mest. Efter att länge ha funderat över vad som gick att göra med det, startade hon för fem år sedan Timefinder för att utbilda och delge andra sina erfarenheter i området.
– Det är främst företag, men även kommuner och statliga organisationer, som skickar sina chefer eller medarbetare hit för att styra upp sina arbetssituationer. Vissa kommer för att de är väldigt stressade, andra för att få ut mer av sig själva medan en del behöver hjälp att frigöra tid för att få mer gjort, förklarar Maria.

Hon menar att det går att frigöra mycket tid genom att fundera på hur ofta man verkligen behöver kolla mejlen och om man måste vara tillgänglig precis hela tiden.
– Jag brukar rekommendera mina kunder att skapa att göra-listor i datorn. Då slipper man alla lösa lappar som ständigt gör sig påminda och kan fokusera på sitt arbete utan att riskera att missa något viktigt.

2013-11-02