Familjeföretaget Larsson & Söner Åkeri grundades redan 1932 av Christers pappas morfar. 1944 tog Christers farfar över med sina söner och drev det till 1960 då Christers pappa tog över. 1973 bildade han aktiebolag och drev det tillsammans med sina söner och för nitton år sedan tog Christer över med sina söner, Micke och Matte Larsson, som en dag ska ta över företaget.
Den största inriktningen i företaget är sopor och de har hela Stockholm som sitt verksamhetsområde.
Här jobbar de åt många olika aktörer med att köra sopor, slam och asfalt. De utför också tjänster som att köra ut byggsäckar till byggarbetsplatser. Efter att de fyllts med sopor hämtas de sedan med kranbil. De levererar också olika material som grus och jord samt att ställa ut containrar för grovsopor. Idag har företaget fem lastbilar, en mindre kranbil och även en hjullastare för snöröjning som de använder på vintern.
De samarbetar både med större och mindre företag, men också privatpersoner som ofta vill ha hjälp med sopor eller att köra ut jord och grus.
- Är man som privatperson är intresserad av våra tjänster kan de bara slå en signal till oss och tala om vad ärendet gäller så får de ett prisförslag, säger Christer.
Christer berättar att konkurrensen är hård i branschen, men att de trots det har många stamkunder.
– Vi lever på att ge riktigt bra service och att leverera kvalitativa jobb. Har man inte den inställningen så har man inte många kunder kvar. Det är en tuff bransch med massor av aktörer på marknaden och det är först under de fem senaste åren som företaget på allvar har slagit sig in lokalt på Ekerö, där vi idag är det näst största åkeriet, säger Christer.
Christer och hans söners visioner inför framtiden är att företaget ska fortsätta vara etablerad på marknaden utan att för den sakens skull växa. Idag är de totalt sex anställda på företaget, något som känns helt lagom för dem.
– Vi är nöjda med den arbetsbelastning och antalet anställda som vi har idag. Det som ett mindre åkeri kan erbjuda gentemot de större företagen, är den personliga kontakten. Vår policy är att kunden ska få hjälp så snabbt som möjligt. Går det inte samma dag som de ringer, ska det ske dagen därpå.
Christer och hans söner är alla överens om att det roligaste med åkeribranschen är kundkontakten.
– Det är det sociala som gör det så roligt och det är väldigt tillfredsställande att ha så många nöjda kunder.
När man ska anlita ett åkeriföretag tycker Christer att det är viktigt att titta på fler faktorer, än bara på priset.
– När man ska anlita ett åkeri så tycker jag att man ska värdera god service och tänka på att de billigaste åkerierna kanske inte alltid är de bästa, även om priset förstås är en viktig del av valet. Det kan vara värt några extra kronor för att få god service och ett bra utfört jobb. Som ett mindre åkeri kan vi erbjuda bra service och det är verkligen något vi strävar och lever efter, avslutar Christer.