Båda var utbildade rörmokare, så när Ronnie Engström bestämde sig för att starta egen firma låg det nära till hands att fråga pappa Thomas om han ville vara delaktig. Det krävdes en smula övertalning, men sedan 2007 driver de Krigslida VVS ihop.
- Många blir faktiskt imponerade, säger Ronnie Engström. Som själva har farsor de inte kommer överens med och definitivt inte hade klarat av att jobba med. Jag tycker bara det är jättekul.
- Det funkar fint, instämmer Thomas. Och det kan uppstå roliga situationer. Vi har ju en speciell jargong. En kund missuppfattade vårt sätt att snacka med varandra och sade åt Ronnie att inte vara uppstudsig! Jag blev så förvånad och tänkte: Vad säger hon?
- Jag var över fyrtio år, inte arton…

Ronnie och Thomas skrattar åt minnet. Det är uppenbart att de har en nära gemenskap och kompletterar varandra. Den äldre generationen har också delat med sig av sin erfarenhet till den yngre.
- I början kunde jag låsa mig för att jag ville att allt skulle bli helt perfekt, men pappa har lärt mig att inte krångla till det i onödan och hitta lösningar, förklarar Ronnie.
Företaget tar sig an både stora och små jobb åt privatpersoner, oftast i området Haninge, Tyresö och Nynäshamn. Det kan handla om att byta wc, laga värmeväxlare, renovera badrum, byta vattenlås, installera vattenmätarkonsol, byta radiator, installera värmepump – och mycket mer inom VVS-branschen.
Är det ett större uppdrag gör de arbetet tillsammans. Mindre jobb kan de åka ut och fixa på egen hand.
Viktigt med ärlighet och ansvar
Samarbetet går smidigt och enkelt idag, de har lärt sig av små missar som uppstod i starten.
- Det är inte svårt att skilja på privatliv och yrkesliv, men när vi började kunde vi ibland ha en aning för livliga diskussioner. Minns du? frågar Thomas sin son med ett leende.
- När vi skulle göra ett jobb kunde jag ha en version och du en annan, som ledde till för höga toner. Idag tar vi en sådan diskussion utanför om det behövs, vi planerar inte jobbet framför kunden, säger Ronnie.
Ett tydligt bevis på att de är uppskattade är att många gamla kunder hör av sig och ber dem komma tillbaka och göra nya jobb.

Det är ett resultat av deras strävan efter att kunderna ska bli nöjda på alla sätt.
- Det är väldigt viktigt för oss att vara ärliga och ta ansvar hela vägen. Vi tar bara betalt för tiden vi jobbar, och skulle något bli fel åker vi ut och åtgärdar det. Vi håller på tills kunden är tillfreds, förklarar Thomas.
Ronnie nickar och flikar in:
- Den bästa reklamen är belåtna kunder. Och jag håller med farsan, ärlighet mot kunden är en grundsten i verksamheten. Plus att vi gör bra jobb såklart.
Deras framtidsplan är fortsätta arbeta ihop, även om Thomas skulle kunna ta det lite lugnare med ålderns rätt.
- Jag jobbar så länge den gamla bilen där ute håller, när den säger upp sig säger jag också upp mig, skojar han. Men jag kan inte sätta mig i soffan där hemma, då blir jag tokig.
- Vi kör på, sammanfattar Ronnie och ser fram emot nya uppdrag tillsammans med sin far.