Dela artikel

Fingertoppskänsla för god design

Vare sig det handlar om att skapa en logotyp, snygg butik eller ett trivsamt vardagsrum präglas alla uppdrag signerade Märit Jonsson Design av företagsgrundarens känsla för funktion, harmoni och välbefinnande.

Art director Märit Jonsson arbetar som inredare med ett brett register.
  – Nu på förmiddagen har jag hjälpt en dam, som precis har flyttat från sin villa till en lägenhet, att få till den rätta trivseln i det nya hemmet. Jag har även varit förbi Storsjöteatern i Östersund för att se hur de nya taklamporna jag beställt tar sig, inleder hon entusiastiskt. 

Alla hennes uppdrag inleds av ett omfattande researcharbete. Grundläggande i arbetet är att förstå vem hennes uppdragsgivare är och vad de vill förmedla. I alla typer av inredningsjobb arbetar hon med skisser, moodboards och materialprover för att synliggöra sin vision för kunden.
  – När det gäller hemmiljöer fungerar jag ofta som ett bollplank och kommer med nya infallsvinklar. Jag kanske hjälper par att nå samsyn genom att visa dem hur de med ganska små förändringar kan förnya sin bostad, säger Märit, som understryker att det oerhört viktigt att personligheten hos dem som bor där syns i inredningen.

Märit Jonsson Design kan anlitas för alla typer av rådgivande uppdrag. Oavsett om det handlar om att välja rätt färg på soffan eller om ett större projekt.
  – Kom ihåg att mina infallsvinklar är värdefulla redan vid planeringsstadiet, säger Märit, som ofta är med kunden redan vid bygg- och konstruktionsstadiet. 
  Hon har inrett många offentliga lokaler och får snabbt grepp om vilken funktion lokalen ska uppfylla och vilken atmosfär den ska utstråla.

– En foajé vill man till exempel inreda på ett trivsamt sätt, så att människor gillar att samlas där. Medan en begravningsbyrå snarare bör sprida en trygghetskänsla hos besökaren, förklarar Märit, som ofta använder sig av olika sorters belysning för att skapa den rätta känslan.
  Som art director inom reklambranschen arbetar hon dessutom med all sorts marknadsföring, oavsett om det handlar om varumärkesbyggande, logotyper, förpackningsdesign och trycksaksproduktion. Hennes grundlighet är central även i den rollen. 
  – Det är viktigt att jag först skapar mig en bild av vad den aktuella kunden vill förmedla med sitt varumärke och att den känslan sedan genomsyrar hela verksamheten, i alla led, avslutar Märit Jonsson, och understryker att enhetlighet är A och O för den som vill skapa ett trovärdigt varumärke.

2015-03-05