Det var när Simon Bettar var på väg hem från en resa som ”backpacker” i Thailand, som han efter en lång flygresa kände sig mycket trött och utbränd. Det handlade om en kille som var van vid ett högt tempo. När flygplanet landat hemma i Sverige, kunde han knappt ta sig upp ur flygstolen.
– När jag kom hem till min bostad och kände mig mycket svag, började jag söka efter mina symptom på nätet och upptäckte att flera av mina symptom verkade stämma in på cancer. Jag blev riktigt orolig och valde att besöka sjukvården för att lämna ett blodprov, berättar han.
Simons oro var befogad; redan samma kväll kallades han tillbaka till sjukvården för att göra ett benmärgsprov.
– Det är en allvarlig och komplicerad sak, ett prov man tar i ryggen och inget att leka med. När jag väntat ett slag, kom personalen tillbaka och meddelade att jag hade diagnosen aggressiv leukemi, dvs blodcancer. Ett hårt slag i huvudet för mig, jag blev chockad, säger Simon.
Han blev inlagd direkt och fick börja med cellgifter. Två kurer fick Simon gå igenom. Till och från tvingades han ligga isolerad under nära ett år.
Framtidsdrömmar
Efter en tid kände läkarna att faran troligen var över och Simon fick komma ut i samhället igen. Men det blev ett bakslag efter några månader; Simon fick ett återfall och fick kallas in igen. Den här gången med hårdare behandling.
Eftersom Simon hade en blodgrupp med ovanliga element, fick läkarna göra en Haplo-transplantation, en väldigt avancerad transplantation där man blandar in blodgener/celler. En farlig och riskfylld behandling väntade.
– Under denna svåra tid, då jag inte hade något att göra, var jag till varje pris peppad på att komma ut i livet och börja jobba. Inne på sjukhuset planerade jag att starta en bilfirma. Något jag varit intresserad av ända sedan jag som ung såg några killar greja med och polera sina bilar hemma på gården!
Sveriges yngsta bilföretagare?
Så fort han kom ut i världen igen; började han handla med bilar.
”Du har skrivit historia” utbrast hans sjuksköterska, när hon insåg att han på ett unikt sätt lyckats resa sig från sjukdomen så snabbt. Så blev han troligen därmed Sveriges yngsta bilhandlare med eget bilföretag!
Sedan dess har det gått bra, och Simon budgeterar att stänga sitt bokslut för 2020 med cirka 40 miljoner kronor i omsättning för Protegia Bil.
– Jag älskar mitt jobb. Bilfirman har på ett starkt sätt påverkat mitt psyke i kampen mot cancer och alla dess komplikationer som kommer i efterhand, säger Simon, och fortsätter: Bilfirmans omsättning är utan tvekan baserad på nöjda kunder och goda rekommendationer som lett till flera försäljningar. Att jobba med Sveriges ledande aktörer inom finans, garanti och försäkring har för min del varit till en äran och för kundens del bidragit till trygghet!
Stor variation
Innan Simon annonserar ut bilarna på nätet, genomförs en 50-punktskontroll på bilarna, och man gör en varudeklaration, en rekond och en rejäl sanering invändigt med het ånga på 180 grader för att uppnå en yta ren från virus och bakterier för att minska smittspridningen av covid-19.
– Själv har jag varit infektionskänslig utan något immunförsvar. Kunder som kommer till oss bemöts alltid med ett varmt hjärta, kunskap och förståelse. Vi har fordon för alla och vi är bra på att analysera kundens behov.
Protegia Bil är främst inriktade på personbilar men har ändå levererat olika fordon till olika typer av kunder. Variationen har varit stor – från personbilar i standardutförande till arbetsbilar och bilar med dubbelkommando till trafikskolor, från handikappanpassade bilar till husvagn och husbil, från vattenskotrar till motorcyklar.
Främst max tio år gamla bilar
Protegia Bil köper främst in - och säljer bilar som är max tio år gamla och har gått max 15 000 mil, så att han kan hålla sig inom garantins ramar. De flesta kunder är ute efter bilar i prisklassen 100 000 – 150 000 kronor har han märkt.
Så här i Coronatider erbjuder Simon även distansaffärer med digital signering. Som extra säkerhetsåtgärd, ångtvättas hans bilar i 180 grader. Inga kemikalier används vid rengöringen av bilarna; allt ska vara miljövänligt.
– Jag vill bara sälja fina och fräscha bilar utan några senare överraskningar; ett gott rykte är viktigt!
Expanderar med transportbilsuthyrning
Simon har haft sin bilförsäljning i lokaler i Bromma som nu blivit för små för hans snabba ökning av köp och försäljning. Därför planerar han att inom kort expandera och starta en bilfirma i 1500 kvm stora lokaler i Västberga. I de nuvarande lokalerna tänker han sig att Protegia Bil kan starta uthyrning av transportbilar. Kanske kan det bli verklighet vid årskiftet.
– Jag är mycket tacksam för vad som hänt dessa år och att jag kunnat gå vidare i så snabb takt med bilförsäljningen efter det som hänt mig; jag uppskattar varje bit av livet!