134126_webbreda

Förbättra din webbnärvaro och bli synlig på rätt sätt

Det största felet många företag gör med sina hemsidor är att uteslutande fokusera på information om vilka produkter och tjänster som erbjuds. Man glömmer att redovisa referenser från tidigare jobb, vilket enligt webbstatistik är det första som nya besökare söker efter. Det menar Ingela Vrågård som med sitt företag Webbreda hjälper företag att synas på webben på rätt sätt.

– Startsidan har naturligtvis flest träffar, där ska besökarna snabbt få reda på vad webbplatsen handlar om och få svar på de frågor de har. Det som visat sig få flest klick i nästa steg är referenser, folk vill veta vad företaget har gjort förut och vad andra tycker om det. Tyvärr finns det väldigt många webbplatser som saknar det, förklarar Ingela Vrågård.
Hon menar att användarvänligheten är det viktigaste, att besökarna lätt ska kunna hitta det som de söker på hemsidan. Men vad som är användarvänligt skiljer sig från person till person. Så kallade sökpersoner letar direkt efter webbplatsens sökruta, medan andra börjar titta i toppmenyn efter information eller länkar att klicka på.
– Bland annat kan man titta på var de olika knapparna sitter och om de fungerar för alla sorters besökare. Det ska även vara lätt att hitta till en hemsida, samt att det finns ett mål och syfte med webbplatsen. Är tanken att folk bara ska surfa runt och titta på vackra bilder eller ska besöket leda till att de kontaktar företaget?

För att få många besökare till sin webbplats krävs närvaro på internet samt att sidan sökmotoroptimeras. Närvaron kan till exempel ske genom sociala medier och Ingela kan då hjälpa till med att titta på vilka kanaler som är bäst lämpade för varje företag.
– Många hinner inte med alla sociala medier och då erbjuder jag en tjänst som heter Webbnärvarokarta där jag kartlägger vem de vill nå och varför, samt på vilket sätt och genom vilka kanaler. Om kunden redan har någon form av webbnärvaro tittar vi istället på hur den ser ut och vad som kan göras bättre, säger Ingela.
Hon har i hela sitt arbetsliv jobbat med olika former av information, från kreditbedömningar inom bank och försäkring till att effektivisera marknadsinformation för att företag lättare ska kunna hålla koll på sina kunder. Under sin föräldraledighet för tolv år sedan bestämde hon sig för att utvecklas ytterligare. Hon utbildade sig till webbredaktör för att sedan börja arbeta i projekt på olika webbyråer, innan hon för tre år sedan startade eget.
– Jag tyckte att man tappade slutanvändaren i projekten alldeles för mycket och eftersom jag brinner för en användbar webb var det vad jag ville arbeta med. Det skapas än i dag många webbplatser som är helt hopplösa för både företag och besökare. Det vill jag ändra på! säger hon.
Arbetet tycker Ingela är både roligt och utvecklande.
– Jag känner verkligen att det jag gör är till nytta för mina kunder. Jag undrar ibland varför jag inte har gjort det här tidigare, säger hon och ler.

2013-08-29
Dela artikel
banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies