Dela artikel

Formar trygga barn som tror på sig själva

F–5-skolan Montessoriskolan Fredsduvan i Haninge har, som verksamhetsnamnet tydliggör, omfamnat Montessoripedagogiken. ”Det handlar om att hjälpa barnet att hjälpa sig självt. Vi fostrar barnen att bli självständiga människor genom att ta egna beslut”, förklarar Inger Åkerberg som driver verksamheten tillsammans med Anki Joenniemi.

På Montessoriskolan Fredsduvan, som öppnade för 20 år sedan, lever mångfalden. Här går barn med inte mindre än 16 olika nationaliteter och alla världsreligioner är representerade. Hit söker man sig medvetet för att man tilltalas av konceptet att alla barn har rätt att arbeta i sin egen takt och att välja arbete utifrån sina intresseområden. Att barnen ska lära sig läsa, skriva och räkna är givetvis en självklarhet.
– Men barnen får arbeta så länge de vill så att de känner en trygghet att de kan ämnet, säger Inger Åkerberg.
– Barnen ska känna att de ingår i ett kosmos och att alla behövs, tillägger Annkie Joenniemi.

Det faktum att Fredsduvan är en mindre och tryggare plats med nolltolerans för allt destruktivt är ytterligare orsak till att många föräldrar tycker att förskolan och skolan är det självklara valet för deras barn. Det kan låta som en utopi, men Inger Åkerberg och Annkie Joenniemi hävdar att både slagsmål och svordomar lyser med sin frånvaro här. Det är en fråga om trygghet, menar de. Trygga barn behöver inte använda sig av fysiskt eller verbalt våld.
– Det är däremot väldigt mycket ”kan jag hjälpa till?”. Man har lärt sig att man inte behöver bevaka sin rätt, säger Annkie Joenniemi.

Att barnet ska klara sig självt så långt det är möjligt är en av målsättningarna. Därför börjar man tidigt med exempelvis hällövningar som gör att barnet själv kan hälla upp juice vid frukosten och så vidare. Att klara sig själv skapar den självkänsla som är så viktig för att vi ska må bra och nå våra mål.
– Vi lär barnen att skolan är deras och vi är här för deras skull, säger Inger Åkerberg.

2013-11-06