Första steget till akademiska studier
Katedralskolan i Växjö har ett stort utbud av gymnasieprogram, som präglas av en hög akademisk anda, allt för att förbereda eleverna för framtida studier.
Katedralskolan är Sveriges femte äldsta gymnasieskola, med anor från 1600-talet, då skolan fick gymnasierättigheter av drottning Kristina. I dag har gymnasieskolan, trots minskade elevkullar, ett stort söktryck och många elever.
– Enligt eleverna är det en trygg och inkluderande skola, där de tillåts vara sig själva, berättar gymnasiechefen Yngve Filipsson.
Undervisningen håller hög kvalitet och eleverna är väldigt nöjda.
Stort samarbete med universitet
Att Katedralskolan är regionens främsta gymnasieskola för vidare studier förklarar skolans rektorer samstämmigt. Skolan har ett stort samarbete med olika universitet och högskolor.
– Elever har rätt kunskaper och arbetssätt för vidare studier och får på så sätt ett försprång när de börjar på universiteten.
Lärarna hjälper elever som behöver extra stöd och coachar elever som behöver större utmaningar. Vissa elever läser högskolekurser redan på Katedralskolan och skolan är noga med att erbjuda kurser som ger meritpoäng. Över tio stycken lärare på skolan har forskarutbildning.
Språk, naturvetenskap, kultur
Katedralskolan har sex olika inriktningar: samhällsvetenskapliga-, ekonomiska-, naturvetenskapliga-, humanistiska- och IB-linjen. IB-programmet är ett internationellt program där samtliga kurser sker på engelska. Tack vare skolans storlek kan även en rad olika kurser erbjudas.
– Vi har ett stort utbud av språkkurser som tyska, spanska, franska, italienska, ryska, latin, kinesiska och japanska. Det finns även specialiseringskurser inom astronomi, bioteknik, genteknik och naturvårdsbiologi.
Relativt nytt är att elever på naturvetenskapsprogrammet kan välja att kombinera sina studier med kulturella ämnen som musik, dans, bild och teater. De estetiska ämnena sprider glädje.
– Nu i december har vi sex konserter i domkyrkan. Det brukar bli fullsatt varje år, berättar rektorn för det humanistiska programmet, Marie Brakenhof.
2014-11-20
Dela artikel