201016 PAMPR3
201016 PAMPR1
201016 PAMPR2
201016 PAMPR3
201016 PAMPR1
201016 PAMPR2

Framgångsrika inom skönhetsbranschen

Med ett stort driv och engagemang har Jane Eriksson och Daniel Olsson utformat salongen Jane´s Skönhet i Helsingborg. Dessutom har de startat två framgångsrika onlineshoppar inom söknhetsbranschen och arrangerar både SM I fransförlängning och skönhetsmässan Cosmonord I Göteborg.

Jane´s Skönhet ligger centralt beläget i Helsingborg och här möts man av en härlig känsla när man kliver innanför dörren. I den stora och fina salongen på drygt 210 kvadratmeter finns det  många olika behandlingar som lockar.


Salongen är känd för sina kosmetiska tatueringar och fransförlängningar men här finns också många andra behandlingar som hårborttagning, vaxning, tandblekning och tatueringsborttagning. Här kan man också ta del av såväl klassiska som avancerade ansiktsbehandlingar.


Namnet på salongen har fått följa med sedan starten 2010 men idag finns det många fler medarbetare på salongen som utövar högt efterfrågade skönhetsbehandlingar än bara ägaren Jane.


      – Idag skämmer vi bort oss alltmer, egentid är väldigt efterfrågat i dagens allt mer stressade samhälle och har formligen exploderat sedan vi började unna oss vardagslyx och att spendera pengar på oss själva. Den exploderar och kommer att explodera ännu mer när vi har ekonomi att unna oss mer egentid. Det är superhärligt att se att både kvinnor och män skämmer bort sig själv, säger Jane.


Ända sedan Jane var barn har hon varit intresserad av skönhet men det var först i vuxen ålder som möjligheten att utbildas inom yrket uppstod.


      – Jag har alltid fått höra att man inte kan jobba med skönhet och leva på det, men när jag närmade mig trettio gjorde jag slag i saken och har aldrig ångrat mig.


Jane läste flera olika utbildningar och kurser, för att till slut komma i kontakt med fransförlängningen som var relativt okänd för tio år sedan.


2010 startade hon eget företag som stylist och hyrde in sig i ett rum på en salong, tills hon bestämde sig för att starta en egen salong under 2014.


      – Redan på den tiden hade jag min bästa vän Daniel med mig, som stöttade idéen att gå vidare med eget. Då jobbade Daniel inom industrin som han hade gjort i 15 år men han testade att bygga fransar för kul och det visade sig att han hade en riktig fallenhet för det, säger Jane.


Eftersom Daniel hade erfarenhet av skyddsarbete kom hans kunskaper till stor nytta inom företaget och arbetet med de kemiska produkterna samt riskanalyser. 2015 startade Jane och Daniel sitt första egna fransmärke och i samband med detta en webbshop (www.lashnbrowstore.se) där de sålde för drygt 100 000 kronor första året. Idag fyra år senare omsätter deras AB, som endast säljer till företag i Sverige och Finland och där utbudet är bland annat fransar, lashlift och microblading/PMU-produkter, över 6,5 miljoner kronor om året och är fortfarande i ett starkt växande stadie.


I maj 2019 startade de ytterligare en  webbshop, www.blacklashes.pro där de säljer produkter inom fransförlängning mot den internationella marknaden, där de under sex månader redan har uppnått samma omsättning och har distributörer och stylistlärare i ett femtontal länder.


      – Vi försöker vara en komplett skönhetsshop för professionella, säger Daniel.


Jane och Daniel är också med och arrangerar skönhetsmässan CosmoNord i Göteborg. Till mässan kommer runt 50 utställare och där hålls också deras tävling, SM i fransförlängning, som är en av världens största franstävlingar.


      – Vår tävling har 250 tävlingsplatser i olika kategorier. Det gör den till näst störst i världen och det känns otroligt häftigt, säger Daniel.


Janes fortsätter;


      – Med tävlingarna vill vi få fram de bästa i branchen för att kunden ska förstå att det är skillnad på stylist och stylist. Man får vad man betalar för, även om man ser riktigt duktiga stylister som tar alldeles för lite betalt för sitt fantastiska hantverk, säger Jane.


På salongen är alla som jobbar anställda. Det är för att ge dem en trygghet men också för att alla kunder ska känna att de som arbetar på salongen jobbar mot ett och samma företag.


      – Det är viktigt att kunderna känner att de kan boka en behandling hos vem som helst, då det inte finns någon konkurrens. Här kan kunderna välja mellan många olika behandlare och dessutom hitta sin ”favorit”, säger Daniel.


      – Tillbaka till salongen så är alla som jobbar där, I skrivande stund, anställda. Det är för att ge dem en trygghet men också för att alla kunder ska känna att de som arbetar på salongen jobbar mot ett och samma mål. Det är viktigt att kunderna känner att de kan boka en behandlling hos vem som helst och att vi inte konkurrerar  om kunderna utan att de står i fokus och att de kan välja den stylist som har tid när det passar just den kunden. Kunderna kan alltså välja mellan många olika behandlare och dessutom hitta sin egen “favorit”, säger Daniel.


Alla som arbetar på salongen är handplockade och människor som Jane och Daniel hittat på olika sätt.


– Vi söker kontinuerligt efter bra personal. För oss är det viktigt att de kan utföra arbetet korrekt och säkert, men vi vidareutbildar alltid vår personal kontinuerligt för att de ska kunna erbjuda det senaste på marknaden. Vi har ju även en skönhetsskola själva som just nu har tretton lärare i olika städer runt om i Sverige, vilket naturligtvis gör det enklare att hålla sig på topp i en ständigt evolverande bransch. Det viktigaste är dock att alla våra anställda och lärare klickar med alla i företaget och att de har en kreativ ådra, är serviceminded och lojala. Vi försöker vara som en stor familj där alla ställer upp för varandra, säger Jane.


Både Jane och Daniel sprudlar av idéer men trots det är de fokuserade på att göra en sak i taget.

2020-02-15
Dela artikel
Boka Nu

Janes Professionals AB

0766103443

Kungsgatan 2
252 21 Helsingborg

banner image

Sponsrade artiklar

Artiklar publicerade på webbplatsen som inte är märkta redaktionellt är betalda samarbeten.

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Enterprise Magazine använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.

Cookies