Det doftar gott från köket på förskolan Mikrofonen i Stockholm, som ligger i upptagningsområdet för barn i Hägersten-Liljeholmen. I dag står det chili con carne på menyn får vi veta.
– Bara att vi lagar mat i huset gör väldigt mycket, och allt är lagat från grunden, berättar Greta Niklasson, när vi satt oss ner.
På Mikrofonen går totalt lite över hundra barn fördelade på sex grupper, varav en är finsktalande. Vid behov erbjuder man även öppet på obekväm arbetstid.
Förutom Mikrofonen ansvarar Greta även för förskolorna Udden och Skogsgläntan som ligger i samma upptagningsområde, och under sina 30 år som förskolechef har hon sett verksamheterna utvecklas. Hon är mycket stolt över pedagogernas arbete där en stor del handlar om att arbeta utifrån förskolans värdegrund – demokrati, utforskande, delaktighet och välkomnande.
Både värdegrunden såväl som matematik, naturkunskap och andra ämnen utforskas tillsammans med barnen genom olika projekt.
– Förra året hade vi en grupp på förskolan som utforskade stenar. Pedagogerna konstruerade en tankekarta för att säkerställa att en stor del av läroplansmålen ingick i projektet, berättar Greta Niklasson.
Med stöd av tankekartan kan de utmana barnen att sätta sig i relation till stenarna, värdegrunden och naturvetenskapliga fenomen. Pedagogerna ställer frågor – ”Tror ni att stenarna har ont?” ”Hur tror ni att stenar bor?” ”Kan ni bygga hus åt dem?”
– Med utforskande frågor och material kan de utmana barnen i riktning mot läroplansmålen.
Det är också viktigt att arbeta med sådant som är aktuellt och ligger i tiden. Något som Greta Niklasson tror att vi kommer får se mer av i förskolan framöver är fokus på hållbarhetsfrågor och informationsteknik.
– Vi måste utbilda utifrån den tid vi lever i, men det betyder inte att barnen ska sitta framför en dator hela dagen. Det är bara ytterligare ett redskap.